Koeman verklaart absentie Zirkzee: 'Ik vond hem niet goed genoeg'
Bondscoach Ronald Koeman was zondag te gast bij Studio Voetbal. Daar ging hij onder meer in op zijn keuze Joshua Zirkzee niet op te roepen voor de kwartfinale van de Nations League tegen Spanje volgende week: 'Ik vond dat Joshua niet goed genoeg was om hem op te roepen.'
© Pro Shots

De trainer van het Nederlands elftal vindt dat de aanvaller van Manchester United niet voldoet aan de eisen om in aanmerking te komen voor een uitverkiezing: 'Fitheid en vorm moeten bij een speler bepalend zijn. Dat kan natuurlijk niet altijd. In de spits zijn we nu eenmaal wat beperkter. Maar uiteindelijk moet je door vorm, fitheid en veel wedstrijden spelen de uitverkiezing verdienen. Dat vond ik voor hem nu niet van toepassing.'
Daar staat tegenover dat Memphis Depay zich op lijkt te mogen maken voor een rentree in Oranje. De bondscoach bezocht de aanvaller recent in Brazilië en raakte daar onder de indruk van zijn sterspeler: 'Hij is superfit, veel fitter dan afgelopen zomer op het EK.'
De bondscoach was nog nooit eerder in Brazilië maar vond het er naar eigen zeggen indrukwekkend: 'Ik was nog nooit in Brazilië geweest. Het was er geweldig. En ja, als je een beslissing wil nemen, in dit geval over Memphis, dan moet je dat niet op afstand doen. Je wil hem zien. Je wil hem spreken. We zijn bij een training geweest. Ik was er met Nigel de Jong samen. Dan vorm je een beeld of hij nog in aanmerking moet komen. Dat is wel zo.'
Of Memphis ook direct terugkeert in de basiself van Oranje, liet de bondscoach nog in het midden: 'Ik heb hem geen toezeggingen gedaan, nee. Er zijn voor hem twee plekken. Binnen of buiten het veld', aldus de bondscoach, die de grote afstand tussen Brazilië en Nederland nog wel als uitdagend ziet. 'Het is een korte week waarin we op maandag samen komen en op donderdag en zondag spelen. Maar ik ga er vanuit dat Memphis er weer bij is.'







