Koeman over Weghorst: 'Wout ís gewoon zo'

40Reacties

Bondscoach Ronald Koeman kan de mentaliteit van Wout Weghorst waarderen. De spits van Ajax kwam in de spotlights na de wedstrijd tegen FC Groningen (2-2).

© Pro Shots

Koeman over Weghorst: 'Wout ís gewoon zo'

Weghorst rende naar binnen nadat Groningen diep in blessuretijd gelijk had gemaakt tegen Ajax. Daardoor hebben de Amsterdammers de titel niet meer in eigen hand. De drive van Weghorst verraste Koeman niet. 'Je hebt altijd spelers in je selectie die zó bezig zijn – en dat moet ook. Wout speelt niet alles, maar als je ziet hoe fit hij is en wat hij ervoor doet om dat te zijn... Dit is niet gespeeld, Wout ís gewoon zo', zei Koeman bij Goedemorgen Eredivisie op ESPN.

'Voordat ik Wout kende, vond ik het soms ook overdreven, maar inmiddels weet ik dat hij zo is. Hij is niet alleen voor Ajax belangrijk geweest, maar ook voor Oranje. Als je Wout brengt, verandert er iets. Door zijn agressiviteit, zijn lengte en manier van zijn. Het is niet voor niets dat hij de 1-2 maakte tegen FC Groningen. Voor hem is het pijnlijk dat de wedstrijd zo eindigt.'

Koeman en Weghorst kennen elkaar van Oranje. De bondscoach heeft ook het nodige met de spits meegemaakt. Zo kregen ze een keer ruzie op de training. 'Ik kan me herinneren dat ik zei dat hij zijn bek moest houden, omdat ik er klaar mee was. Na afloop wist hij echt wel dat hij te lang zeurde, maar voor een trainer zijn dit geweldige spelers om mee te werken. Ze willen ook feedback en vragen dingen aan je. Bij het EK was dat ook zo, daar moest hij op zijn kans wachten. Hij zal het er niet mee eens zijn geweest, maar accepteerde het en deed alles om de mening van de trainer te laten veranderen.'