Koeman: 'Normaal speelt AZ meer vooruit om te winnen'

Praat mee!

Feyenoord-trainer Ronald Koeman verbaasde zich over het spel van AZ in Alkmaar. Hij had meer tegenstand verwacht in het duel dat zijn ploeg met 2-0 won.

© Pro Shots

fallback image Koeman: 'Normaal speelt AZ meer vooruit om te winnen'

'Het was verdiend', reageerde Koeman na de wedstrijd. 'Ik vond wel dat we in het begin wat problemen hadden met de wind. Maar naarmate de eerste helft vorderde werden we beter. We konden niet veel kansen creëren, wel een paar gevaarlijke momenten. We hadden duidelijk de overhand. AZ zakte in, zette geen druk vooruit en dat hebben wij wel gedaan.'

'En uiteindelijk maken we ook de goals', vervolgde Koeman. 'Ook op basis van goed voetbal. Ik denk dat met name het grote verschil was dat wij speelden om te winnen en dat vond ik bij AZ wat minder. Normaal speelt AZ wel veel meer vooruit. In de rust heb ik de jongens dan ook gewaarschuwd.'

'Wij speelden de eerste helft met de wind mee en na rust had AZ de wind mee. Dus ik heb gezegd dat we zouden worden vastgezet en dat betekende dat we de lange bal moesten spelen. Maar eigenlijk werden we totaal niet onder druk gezet. We gingen daardoor veel beter spelen. Uiteindelijk was het dan ook een zeer verdiende overwinning.'

VerbeekZijn collega Gertjan Verbeek verloor alweer de derde thuiswedstrijd op rij met AZ. 'Het begin was hoopgevend, we waren baas in eigen huis. Dat wil ik ook graag zo zien. Maar naarmate de wedstrijd vorderde ging Feyenoord meer druk zetten en wij lange ballen spelen.'

'En zeker met deze weersomstandigheden is dat niet het slimste om te doen, want daar hebben wij de spelers niet voor. Dan speel je jezelf uit de wedstrijd. Aan de bal presteerden we ondermaats. Van Feyenoord kan je thuis verliezen, maar ik vond het meer een 0-0-wedstrijd.' <br /><br />

Alle gebruikte foto's op VI.nl zijn afkomstig van VI Images.