Koeman legt puzzel op Oranje-flank: 'Eerste keer dat ze samen speelden'
Ronald Koeman was zaterdagavond tevreden over de rechterkant van het Nederlands elftal. De bondscoach koos in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Finland voor het koppeltje Denzel Dumfries en Jeremie Frimpong.
© Pro Shots

Op de persconferentie kreeg Koeman een vraag over de flank waarop Dumfries en Frimpong stonden. Of hij tevreden was? 'Ja, grotendeels wel. Denzel maakt wederom zijn doelpunt. Volgens mij de eerste keer dat Jeremie en Denzel samenspeelden. In mijn optiek is Jeremy aan de bal een rechtsbuiten. Denzel zal daar mee moeten omgaan. Dat vermogen heeft hij.'
'Het is ook een stuk ervaring en spelen van wedstrijden met Jeremie. Daar ben ik wel positief over', legde Koeman uit. 'Ze zijn redelijk zwak bij de backs, met een bal door de lucht bij de tweede paal. Cody heeft dat vermogen om de bal neer te leggen waar hij wil. Daar komt een prima tweede goal uit, Jeremie die hem bijna bij de tweede paal binnenkopt. We stichtten zo gevaar.'
Toch zag Koeman ook verbeterpunten. 'Je wil Jeremy nog vaker in een één-tegen-één. Zij hadden constant dubbele dekking op Jeremy, dan is dat moeilijker. Dan moet je wachten tot je weleens één tegen één hebt of je zoekt de andere kant. Dat is moeilijk. Ze kozen ervoor om met vijf achterin te gaan spelen. De ruimtes waren heel klein voor Frimpong om één-tegen-één te spelen.'
Overigens reageerde Dumfries ook op de samenwerking. De vleugelverdediger scoorde en was tevreden over het spelen met Frimpong.
Het Nederlands elftal heeft de weg naar het WK 2026 ingezet met een overwinning op Finland. Bij VI lees je alles over Oranje.
• Zo ziet de weg van Oranje naar het WK eruit.
• De analyse van Finland - Nederland: wat viel er op?
• Bekijk de spelersbeoordelingen van Oranje.
• Reijnders over Manchester City, Oranje en nasi van zijn moeder.
• Oranje en Koeman zijn op zoek naar bevestiging.
Alles lezen op VI PRO? Sluit direct een abonnement af en krijg een special cadeau.






