Koeman acht terugkeer als clubcoach klein en gaat in op kwestie-Jonker
De kans is heel klein dat Ronald Koeman ooit nog als clubcoach actief gaat worden. De bondscoach van het Nederlands elftal liet daarnaast zijn licht schijnen over de situatie rondom Andries Jonker, zijn collega-bondscoach die al voorafgaand aan het EK vrouwen wist dat hij aan zijn laatste maanden bezig was.
© Pro Shots

Koeman was dinsdagavond te gast bij het televisieprogramma De Avondetappe van de NOS. Een wielerprogramma, maar het ging ook even over voetbal. Daarin werd duidelijk dat Koeman het niet echt meer ambieert om zijn bondscoachschap ooit nog in te ruilen voor een uitdaging in het clubvoetbal.
'De kans is heel klein dat ik ooit weer een club ga trainen', zo lachte Koeman toen het hem op de man af werd gevraagd. Die vraag werd gesteld omdat de 62-jarige trainer het verschil uitlegde tussen bondscoach en clubcoach zijn. 'Het grote verschil is dat als we bij Oranje bij elkaar komen iedereen een lach op zijn gezicht heeft. Bij een club zit je ook in situaties met spelers die teleurgesteld zijn, die weleens niet spelen. Daar wil je het liefst geen energie in stoppen, meer in het voetbalgedeelte.'
Koeman heeft ervaren dat clubcoaches meer managers zijn dan echte trainer. 'Zeker ook omdat spelers een heel team om zich heen hebben, ook zaakwaarnemers en er is social media.'
Situatie Jonker
Ook de situatie van Jonker werd aan Koeman voorgelegd. De inmiddels voormalig bondscoach van de Oranje vrouwen kreeg enkele maanden voor aanvang van het EK vrouwen al te horen dat hij daarna zijn biezen moest pakken. Bij die beslissing van de KNVB zet Koeman zijn vraagtekens.
'Het is moeilijk om te zeggen dat het een fout is geweest, maar Andries liet wel blijken dat hij er heel erg teleurgesteld over was', zo vervolgde de bondscoach, die de insides van het proces niet weet maar wel liet doorschemeren dat hij benieuwd is hoe dat is gegaan. 'Er gebeurt natuurlijk wel wat. Er is één; een verandering bij een coach en twee; er gebeurt ook wat met een team. Of dat goed is, daar heb ik wel mijn twijfels over.'






