'KNVB maakt zichzelf belachelijk in zaak-Huntelaar'

Praat mee!

Is er eigenlijk al een vooronderzoek gestart naar al die vooronderzoeken van de KNVB? Ze hebben het er maar druk mee, de zedenpredikers in Zeist, met alle onverkwikkelijkheden op de Nederlandse voetbalvelden. Dat de schop van Luis Suárez in de onderbuik van Loïc Loval nog eens onder de loep wordt genomen, valt te begrijpen. Ook de onsmakelijke spreekkoren tijdens Feyenoord-Ajax en Helmond Sport-FC Omniworld kunnen gerust worden onderzocht, al blijft de vraag in hoeverre je clubdirecties kunt verwijten dat sommige supporters geen verbale grenzen kennen. Maar waar de KNVB zich onmiskenbaar van haar truttigste kant laat zien, is in het vooronderzoek naar Klaas-Jan Huntelaar.

© Pro Shots

'KNVB maakt zichzelf belachelijk in zaak-Huntelaar'

Het is bepaald geen geheim dat de arbitrage in Nederland nogal te wensen overlaat. Spelleiders met persoonlijkheid wordt het leven zuur gemaakt door de coördinator scheidsrechterszaken Jaap Uilenberg, wat resteert is een horde grijze muizen. Een van hen, Eric Braamhaar, was anderhalve week geleden tijdens Feyenoord-Ajax de kluts kwijt. Zelfs Uilenberg viel zijn oogappel af, met de constatering dat Braamhaar had verzuimd Ajax een penalty te geven na de opzichtige overtreding van André Bahia op Luis Suárez. Over de andere discutabele momenten in of net buiten de wederzijdse strafschopgebieden (Henk Timmer versus Leonardo, Urby Emanuelson versus Michael Mols, André Bahia versus Klaas-Jan Huntelaar) viel te twisten.

De hectiek in De Kuip verleidde Huntelaar na afloop tot een scherpe analyse van het Nederlandse scheidsrechterkorps in het algemeen en Braamhaar in het bijzonder. Moet kunnen, zou je denken. De hitte van de strijd trilde nog na, Huntelaar was gefrustreerd en koos zijn woorden zonder werkelijk grof in de mond te worden. Dat de Ajax-spits het vermoeden uitsprak dat Braamhaar 'met poep in de broek' had gefloten, was misschien niet fijnzinnig, maar kwetsend kun je het niet noemen. Hooguit denigrerend. En Huntelaar gebruikte een woord dat vaker valt als scheidsrechters inconsequent handelen: marchanderen. Het is me allemaal wat. John van Loen zal zijn borst ook wel nat kunnen maken voor de moraalridders uit Zeist. Na afloop van de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag verweet de assistent-coach van FC Utrecht arbiter Bas Nijhuis afgelopen zondag inconsequent handelen. Bovendien vroeg Van Loen zich hardop af of Nijhuis wellicht een zonnesteek had opgelopen. Een schimpscheut, zo moet je dat zien.

Wat niet wegneemt dat de aanhoudende kritiek op de vaderlandse scheidsrechters zo onderhand begint te vervelen. Het gemiddelde spelpeil in de Nederlandse competitie doet weinig onder voor het niveau van de arbiters; in die zin is het een woordenstrijd tussen de lamme en de blinde. Maar zolang de woorden niet kwetsend zijn, waarom zouden spelers en trainers hun ongezouten mening dan niet mogen geven? Volgens de Dikke van Dale betekent marchanderen 'loven en bieden, afpingelen'. Door zich op deze manier uit te laten heeft Huntelaar volgens de aanklager betaald voetbal de voetbalsport in diskrediet gebracht. Hetzelfde verwijt kreeg toenmalig SC Heerenveen-trainer Gertjan Verbeek vorig seizoen toen hij scheidsrechter Dick van Egmond beschuldigde van, jawel, marchanderen. Het kwam de huidige Feyenoord-coach op een boete van vijfhonderd euro en een voorwaardelijke schorsing van twee wedstrijden te staan. Huntelaar kreeg een soortgelijke straf, een voorwaardelijke schorsing voor één duel.

Bij de introductie van de gedragscode voor officials in het betaalde voetbal, vorig jaar, beloofde KNVB-directeur Henk Kesler al dat de nieuwe regelgeving geen lege huls zou blijken te zijn. Dat waren geen loze woorden. En daar hoeft Kesler in deze gevallen geen seconde trots op te zijn.

Simon Zwartkruis

Video