Klopp sloopt club-WK: 'Slechtste idee ooit in het voetbal'

47Reacties

Zaterdagavond begint de knock-outfase van het WK voor clubteams, maar de kans is klein dat Jürgen Klopp er eens goed voor gaat zitten. De Duitse toptrainer in ruste spreekt van het 'slechtste idee ooit in het voetbal'.

© Pro Shots

Klopp sloopt club-WK: 'Slechtste idee ooit in het voetbal'

Dat doet Klopp, thans werkzaam als 'hoofd voetbalzaken' bij Red Bull, in een uitgebreid interview met de Duitse krant Welt am Sonntag. 'Uiteindelijk gaat het om het spel en niet om alles eromheen. Daarom is het club-WK het slechtste idee ooit in het voetbal, het is verzonnen door mensen die nog nooit te maken hebben gehad met de dagelijkse gang van zaken in het voetbal.'

Dat ontlokte een vervolgvraag: Bayern München-baas Karl-Heinz Rummenigge heeft zich openlijk bij de fans van het nieuwe toernooi gevoegd. En van Rummenigge kan je veel zeggen, maar niet dat hij het voetbal niet vanuit de praktijk kent. Klopp snapt wel dat ze in Beieren blij zijn met de uitvinding: keiharde euro's.

Klopp vond wel een 'maar'. 'Ja, ik snap mensen die het over de grote deelnamesommen hebben, maar lang niet elke club krijgt die. En spelers krijgen nu helemaal geen rust. Vorig jaar het EK, nu dit, volgend jaar het WK. Ja, ze krijgen goed betaald. Maar dat is in de NBA ook, en daar heb je elk jaar vier maanden pauze. Volgens mij heeft Virgil van Dijk in zijn hele carrière niet vier maanden pauze!'

Klopp ziet de bui al hangen. 'Ik hoop het niet, maar ik denk dat er volgend seizoen spelers gaan uitvallen met blessures. Of anders tijdens het WK. We verwachten van die jongens dat ze elk jaar 70, 75 wedstrijden spelen alsof hun leven ervan afhangt. Dat gaat zo niet langer. We moeten zorgen dat ze pauze kunnen nemen, anders kunnen ze op een dag geen topprestaties meer leveren.'