Klaassen kritisch: 'Samenstelling van selectie is niet goed genoeg'

Update: 11 mei 2026 om 21:15
101Reacties

Ajax zakte zondag naar de vijfde plek van de Eredivisie. Middenvelder Davy Klaassen kan niet anders dan concluderen dat zijn lievelingsclub een zwak seizoen afwerkt. De samenstelling van de selectie zou een van de oorzaken zijn.

© Pro Shots

Klaassen kritisch: 'Samenstelling van selectie is niet goed genoeg'

Klaassen was bij Rondo duidelijk, daags na de zeperd in eigen huis tegen FC Utrecht. 'Dit is wel een wedstrijd zoals we er dit jaar helaas veel hebben gespeeld, het is niet goed genoeg. Het is moeilijk om je vinger te leggen op waar het nu aan ontbreekt. Vanaf het begin is er een probleem in de selectiebalans. De onderlinge afstemming van kwaliteiten en persoonlijkheden is niet goed genoeg.'

De routinier in Amsterdamse dienst gaf een voorbeeld: hij ziet bijvoorbeeld te weinig spelers om zich heen die de lijnen kunnen of willen uitzetten op het veld. Josip Sutalo is daar wat Klaassen betreft niet mee bezig, en met Remko Pasveer vertrok in januari iemand die dat wel deed.'

De sfeer bij Ajax is derhalve niet best, geeft Klaassen toe, in vergelijking met de succesperiode van Marc Overmars en Erik ten Hag. 'Er is een chaosstemming, omdat we vijfde staan. Dat past niet bij Ajax, het moet hoger. Met Ten Hag en Overmars was het heel duidelijk, zij keken echt hoe ze de selectie moesten versterken. De afgelopen jaren heb je veel wisselingen gehad. Iedereen kwam met zijn eigen trainer, eigen spelers. Dan is die continuïteit er niet.'

Klaassen had trainer Francesco Farioli graag zien blijven. 'Ik vind het heel jammer dat hij bij ons wegging. De selecties van vorig en dit seizoen vergelijken is moeilijk, die zijn zo verschillend. Maar hij heeft Ajax na een heel moeilijk jaar weer tot leven gebracht, weer mee laten doen. Daarom vond ik het jammer dat hij wegging. Ik miste dit seizoen het structurele dat nodig is om zelfs tegen mindere teams in de Eredivisie de hele wedstrijd te domineren.'