Kenneth kan 't nog, Henks droom en wiebelende Friezen
In de rubriek VI.NababbeL staat VI.nl aan het begin van de week stil bij het voorbije voetbalweekeinde, waarbij we ons vooral concentreren op de Eredivisie. Heb je tips en suggesties over hoogte- en dieptepunten, mooie goals, saillante uitspraken of wat dan ook: schroom niet en mail! FC Twente zorgde voor de opvallendste uitslag. Lag het aan de basisplaats van Kenneth Perez of was het de zwakte van SC Heerenveen. Hoe dan ook, Perez speelde een fijne wedstrijd, strooide met fraaie passes, liet anderen scoren en maakte er zelf twee. Nog belangrijker, FC Twente won, wervelde en deed dat met 6-0. 'Het is heel lang geleden dat ik zo lekker heb gespeeld', bekende Perez in het Algemeen Dagblad. 'Rond mij was veel beweging in de ploeg. dat heb ik nodig, mijn spel komt dan het best tot zijn recht.'
© Pro Shots

data-height="150" data-width="390" data-align="right" data-caption="" src="http://www.vi.nl/upload/f5907fc2-24a7-4b4e-be5d-bce75d26853a_image5258111249900053118.jpg" />
AZ is terug op kop van de Eredivisie dankzij een terechte 2-0 winst op Ajax. Opvallend genoeg ging de meeste lof uit naar de defensie van de Alkmaarders. 'We hebben eindelijk het vermogen verdedigend op de nul te spelen', loofde Maarten Martens zijn ploeggenoten. Met name Niklas Moisander en Hector Moreno (foto) verdienden alle lof, mede omdat ze de normaliter onnavolgbare Luis Suárez in toom hielden.
Wie voor aanvang van het seizoen had verkondigd dat Willem II na twaalf duels de vijfde positie zou delen met PSV en FC Twente, was voor gek verklaard. De Tilburgers verrassen. Zondag was FC Groningen de klos: 3-0. Na een half uur stond de eindstand al op het scorebord. 'Onze beste helft voetbal van het jaar 2008', beweerde Saïd Boutahar stellig. Coach Andries Jonker had gebluft door met drie verdedigers de twee Groningse aanvallers aan te pakken en Jens Janse en Leonardo Veloso door te schuiven naar het middenveld. Met succes. 'Ze hebben het uitstekend gedaan', aldus de trainer. Trond Sollied had het over een totale black-out na de 6-0 nederlaag van SC Heerenveen bij FC Twente. Tja, dat is een wel heel makkelijke verklaring voor het opzichtige falen van zijn ploeg. Defensief knoeien de Friezen immers al het gehele seizoen en als de overige spelers dan ook nog ruzie gaan maken met de bal en zelfs Gerald Sibon geen baas meer is over dat speeltuig, dan is er iets goed mis. 'Na de 1-0 zag ik alleen maar wiebelende spelers. Ze leken wel bang. Het ging niet om één of twee spelers, allemaal.' Overigens wees Sollied de suggestie van een straftraining van de hand: 'Dat is voor militairen, niet voor voetballers.'
In Euroborg is FC Groningen nauwelijks te stoppen, geen ploeg presteert zo goed op eigen veld als de mannen van coach Ron Jans. Maar op vreemde bodem ploetert zijn elftal. Zo ook zondag tegen Willem II. Na een half uur waren de Noorderlingen kansloos. Jans repte van 'een masterclass slecht verdedigen'. 'Ik snap daar helemaal niks van. Ik was boos en machteloos.' En dat terwijl de Groningers hadden gehoopt in Tilburg de koppositie te veroveren.
Na een goede competitiestart zakt Heracles Almelo ver weg. Van de laatste vijf duels verloor de ploeg van coach Gert Heerkes er vier. De afstraffing tegen PSV van zaterdag was een dieptepunt. De kampioen mocht dan zeer sterk spelen, de Almeloërs richtten niets uit tegen de Eindhovenaren. De recente cijfers zijn alarmerend: vijf duels, één punt, één doelpunt en twaalf tegentreffers. 'Kleine foutjes bij ons werden direct afgestraft. Het is topniveau en dan liggen ze er gewoon in', merkte Remon de Vries, die zich troostte met de volgende gedachte: 'De tweede helft hebben we wel de nul kunnen houden.'
Joost Volmer is aanvoerder en zonder twijfel de meest geroutineerde speler van De Graafschap. Het is dan ook onverklaarbaar dat hij zich zo dom liet gaan vlak na rust. Terwijl De Graafschap met 3-1 voorstond vond hij het nodig tegenstander Edouard Duplan op de achterlijn omver te schoppen, omdat ploeggenoot Geert den Ouden op het gras lag. Dat half Doetinchem na afloop met de beschuldigende vinger naar scheidsrechter Richard Liesveld wees, was heel kortzichtig. Als Volmer dan toch een overtreding wil maken, duwt hij Duplan toch gewoon omver. Nu kreeg hij rood en verspeelde De Graafschap alsnog een 3-1 voorsprong. Hans Westerhof heeft het even moeilijk bij Vitesse. De coach veroorloofde het zich om tegen Louis van Gaal te roddelen over zijn 'defensieve centrum', dat hij als 'dramatisch' bestempelt voor het niveau van de Eredivisie. Het was echter niet de bedoeling dat Civard Sprockel en Sebastien Sansoni dat via de pers zouden vernemen… Dus zijn de spelers boos. Sansoni noemt verder samenwerken 'moeilijk'. Sprockel vindt Westerhof achterbaks: 'Als je kijkt naar de manier waarop dit gegaan is, dan is het vertrouwen toch een beetje weg.'
Voor elke hoofdrolspeler valt iets te zeggen. Westerhof dacht een privégesprek te hebben met Van Gaal, bovendien bewees met name Sansoni tegen FC Utrecht dat hij niveau mist: bij bijna elke tegengoal ging hij opzichtig in de fout. De spelers hebben echter gelijk dat ze het vertrouwen in hun coach kwijt zijn. Dat Vitesse op het veld zwak presteert, zal de situatie er niet plezieriger op maken. Technisch directeur Marc van Hintum kan aan de bak om de scherven te lijmen.
1. In een weekeinde vol met mooie goals, maakte Bernard Hofstede de mooiste. De Volendammer verraste Roda-goalie Bram Castro met een schot in de eerste kruising. 2. Ook Stephan Keller (foto) haalde verwoestend uit: met een prachtige dropkick stuurde de verdediger de bal naar de kruising namens De Graafschap.3. Heel anders deed Ari het. De Braziliaan van AZ tikte heel beheerst met zijn rechtervoet de bal achter zijn standbeen in het doel van Kenneth Vermeer.4. Met een knappe kopbal in de kruising tekende Edwin de Graaf namens NAC voor de gelijkmaker tegen NEC. 5. Kenneth Perez bewees dat Theo Janssen niet de enige Twente-speler is met een fijne trap. Zijn vrije trap zat er lekker in, ook hij mikte in de kruising. Geert den Ouden zal er niet veel blijer door zijn geworden. De aanvaller van De Graafschap speelde zaterdag zijn 300ste duel in het betaalde voetbal. Maar met zijn ploeg speelde hij met 3-3 gelijk tegen Sparta, bovendien kreeg hij een discutabele tik tegen zijn hoofd.
Jérémie Bréchet (PSV) en Marcel Meeuwis (Roda JC) staan sinds dit weekeinde op 200 wedstrijden. Mark Otten (NEC) en Theo Zwarthoed (RKC Waalwijk) hebben er 100. Voor Lorenzo Davids (NEC), Yannick de Wit (FC Volendam) en Anduele Pryor (Vitesse) is het net begonnen: zij hebben er 50 duels opzitten als profvoetballer. Willem van Hanegem neemt het op voor Hans Westerhof: 'En nu zijn zijn spelers, vooral Sprockel geloof ik, enorm kwaad op hem. Het is ook wat zeg, dat je een kei van een verdediger bent en je trainer roept eens wat over je. Ik vind dat zo'n gezeur. Alsof spelers nooit off the record over hun trainer lopen te kletsen tegen journalisten.'
Na zijn twee goals en goede spel tegen Heerenveen klonk Kenneth Perez opgelucht: 'Het is heel erg lang geleden dat ik zo lekker heb gespeeld. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de supporters zich de laatste maanden wel eens hebben afgevraagd wat hun club met zo'n oude man aan moest.'
Danny Koevermans nadat hij voor het eerst met Danko Lazovic aan de aftrap stond. 'Na het gezeik van afgelopen week had ik wel verwacht dat hij zou spelen. Het is niet zo dat we als ploeg hebben gesteld dat hij moest beginnen. Dat bepaalt de coach. Met Danko erbij zit er meer creativiteit in de ploeg. Als we naast elkaar staan heb je volgens mij een goed aanvalskoppel. Gelukkig is er nu even rust in de tent. Of rust…'
Voor Henk van Stee was het geen verrassing dat Stephan Keller tweemaal scoorde. 'Vrijdagavond laat stond er een bericht van Stephan op mijn voicemail dat hij 38,5 graden koorts had en misschien niet kon spelen. Ik ben daarna gaan slapen. Normaal droom ik nooit van mijn spelers, maar nu droomde ik dat Keller twee keer zou scoren. En hij deed 't ook nog.'
Ten slotte het woord aan Chris Van Puyvelde, de assistent van Trond Sollied bij SC Heerenveen. De Belg moet er met de Noor voor zorgen dat de Friezen beter gaan verdedigen. Met veel gevoel voor understatement: 'Dat is een grote uitdaging.' Een nieuwe vorm van aerobics? Everton zit klem tussen PSV'ers Edison Méndez en Erik Pieters. 





