Bayern legt het af tegen Premier League-clubs: 'Geld'
Bayern München begon de Bundesliga uitstekend met een overtuigende 6-0 overwinning, maar toch klinken er in Beieren zorgen over de breedte van de selectie. Bovendien kwam op de persconferentie van trainer Vincent Kompany de aantrekkingskracht van de Bundesliga ter sprake.
© Pro Shots

Steeds meer spelers kiezen voor een miljoenentransfer naar de Premier League, waar de transfer van Nick Woltemade het meest recente voorbeeld van is. De spits naar wie Bayern zo ongeveer de hele zomer hengelde, tekende volgens Duitse media voor negentig miljoen euro bij Newcastle United. Volgens Kompany is er een duidelijke reden dat steeds meer spelers naar Engeland gaan. 'Geld', zei hij kort maar krachtig.
Sportief bestuurder Christoph Freund begrijpt de financiële aantrekkingskracht van de Premier League, maar benadrukt dat Bayern nog altijd een enorme status heeft. ‘Ik wil niet speculeren. Als je ziet hoeveel topspelers de Bundesliga verlaten voor de Premier League en het geld dat ermee gemoeid is... daar praat je over. Uiteindelijk is het de keuze van de speler', aldus Freund.
'Bayern is een heel grote, zeer aantrekkelijke club. Hier kunnen spelers prijzen winnen en in Europa spelen, maar uiteindelijk beslist de speler zelf. De Premier League heeft veel argumenten in hun voordeel, financieel spelen ze in een andere competitie. Maar wij zijn als Bayern München ook erg sterk en begrijpen onze rol. We moeten ons eigen ding doen, we kunnen anderen niet kopiëren. Er zijn altijd clubs die kunnen concurreren met Engelse clubs, omdat ze goed werk leveren. Dat is het mooie aan voetbal - je kunt altijd andere mogelijkheden voor jezelf creëren.'
Freund verwacht nog wat transfers voor het sluiten van de window. 'Ik ben in de basis een positief persoon. Hopelijk gebeurt er nog iets. Ik sluit niets uit. Er vinden gesprekken plaats, maar er is nog niets om aan te kondigen.'
Voor Kompany zouden nieuwe spelers meer dan welkom zijn. 'Mijn rol is om de opstelling te maken en energie in het team te brengen voor elke wedstrijd. Intern communiceren we constant. Het is belangrijk dat we ons werk rustig doen en niet te veel lawaai maken in het openbaar. De jongens die morgen op het veld staan, hebben de capaciteit om te winnen. Dat is het belangrijkste voor de komende 24 uur.'





