Mourinho blij om weer in De Kuip te zijn: 'Fantastisch stadion'
José Mourinho is weer terug in De Kuip. Woensdag neemt de Portugees het met zijn Fenerbahçe op tegen Feyenoord in de voorronde van de Champions League. Mourinho en De Kuip kennen een rijk verleden samen.
© Pro Shots

Op de persconferentie daags voor het duel ging de trainer van de Turken in op zijn eerdere ervaringen met De Kuip. 'Sommigen van jullie zullen dit niet weten, maar ik kwam hier al in 1997', deed Mourinho uit de doeken. Als assistent-trainer van Bobby Robson won Mourinho in dat jaar de Europa Cup II met Barcelona. In de finale – in De Kuip – werd Paris Saint-Germain verslagen. 'Ik ben altijd blij om hier te zijn.'
'Daarna heb ik hier ook nog vaak tegen Feyenoord gespeeld, dat ben ik niet vergeten. Een oefenduel met Chelsea in de zomer, met AS Roma twee keer en nu weer. Het is een fantastisch stadion en de fans staan altijd trouw achter hun ploeg.' Toch zeggen de eerdere ontmoetingen niet veel over het heden, meende Mourinho. 'Ik ben niet bijgelovig en iemand die denkt: "Ik win altijd van Feyenoord". Ik ben daar niet mee bezig. Het wordt een lastige wedstrijd tegen een jonge ploeg met een goede trainer.'
Feyenoord-trainer Robin van Persie kent Mourinho nog de tijd dat ze allebei in Engeland werkten. Toen Mourinho trainer was van Chelsea (in twee periodes) schoot Van Persie de ballen erin bij Arsenal en Manchester United. 'Hij was een geweldige spits. Op dit moment kiezen veel spelers ervoor om trainer te worden. Hij kreeg de kans bij sc Heerenveen en moet nu zijn kwaliteiten laten zien bij een grote club. Ik wens hem het beste, alleen morgen en volgende week niet.'







