Hato voor even terug bij Ajax: 'Afgelopen weken druk en chaotisch'

Update: 25 augustus 2025 om 18:10
3Reacties

Jorrel Hato nam zondag afscheid van het publiek van Ajax. De verdediger maakte deze zomer voor 44 miljoen euro de overstap naar Chelsea. Bij Ajax TV gaf Hato zijn afscheidsinterview.

© Pro Shots

Jorrel Hato was zondag even terug bij Ajax

Hato debuteerde afgelopen vrijdag bij Chelsea en pakte daarna het vliegtuig voor zijn afscheid bij Ajax. 'Het voelt goed om even terug te zijn op De Toekomst. Ik had zaterdag een vrije dag en pakte een heel vroege vlucht naar Amsterdam om mijn ouders te zien. Nu ben ik hier bij Ajax. Het doet me goed om weer even hier te zijn. De afgelopen weken waren druk, soms ook wat chaotisch, maar uiteindelijk vooral heel mooi. Voor mij is dit een prachtige stap: naar de Premier League, naar Chelsea, en daar ben ik trots op. In het begin hoorde ik natuurlijk wel geruchten, maar toen het serieuzer werd, ben ik er zelf goed over na gaan denken. Ik voelde dat ik klaar was voor een nieuwe stap, en Chelsea leek mij de juiste club.'

'Dat gevoel kreeg ik vooral door de gesprekken die ik had met de trainer en de manier waarop zij spelen. Ik heb er tijdens mijn vakantie lang over nagedacht. Bij het Nederlands elftal heb ik al op het hoogste niveau gespeeld, en ik voelde dat ik mezelf opnieuw wilde uitdagen en tegen betere spelers wilde spelen. Natuurlijk was het niet makkelijk om Ajax achter me te laten. Ik heb er zeven jaar gespeeld, vanaf dat ik twaalf was. Ik voelde me hier meteen thuis, dus het was een moeilijke beslissing. Mijn oud-teamgenoten waren trots en blij voor me, al probeerden sommigen me nog wel een beetje over te halen om te blijven.'

Hato zegt bij Ajax veel te hebben geleerd. 'Ik ben nog steeds een beetje verlegen, maar op een andere manier. In het veld laat ik nu zien dat ik er sta. Dat neem ik mee naar de Premier League, waar het belangrijk is om jezelf ook verbaal te laten horen. Ajax zal ik altijd volgen. Ik kijk alle wedstrijden, ook in Europa. Of ik ooit nog terugkeer in het Ajax-shirt? Ik zeg nooit, nooit. Het zou heel mooi zijn. Ik kom uit Rotterdam, dus ik heb vaak gehoord dat ze daar niet zo blij met me zijn. Maar ik ben een trotse Ajacied geworden.'