'Je kunt niet de hele wedstrijd alleen maar volle bak druk zetten'

8Reacties

Youri Baas kijkt met gemengde gevoelens terug op de wedstrijd tussen Ajax en Telstar. De Amsterdammers wonnen de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen weliswaar, maar gaven ook kans op kans weg. Volgens Baas moet dat anders.

© Pro Shots

'Je kunt niet de hele wedstrijd alleen maar volle bak druk zetten'

'Ik vond het wisselvallig', zei Baas na afloop voor de camera van ESPN. 'We hebben goede fases gehad, maar we hebben ook best wel veel te doen gehad achterin. Dat is niet hoe ik het wil zien. Het leek wel pingpong af en toe.'

Volgens Baas herkende Ajax de momenten niet dat het even gas terug moest nemen. De ploeg van John Heitinga zette hoog druk, maar sloeg daarin af en toe wat door. 'Soms moet je ook even inzakken en compact staan vanuit de organisatie. Je kunt niet de hele wedstrijd alleen maar volle bak druk zetten. De mindere fases moet je herkennen en dan moet je even terugstappen.'

'Ik vind dat we ook goede dingen hebben laten zien. Er is werk aan de winkel, maar dat gaat zeker goed komen. We werken elke dag keihard. Nieuwe trainer, veel nieuwe spelers en veel jonge spelers, dat heeft tijd nodig.' Ajax haalde deze zomer met Ko Itakura een nieuwe centrale verdediger. Er is daardoor een kans dat Baas wordt doorgeschoven naar linksback. 'Ik wil gewoon spelen. De trainer weet mijn voorkeur. Dat is niet linksback. Maar het belangrijkste is dat ik er gewoon in sta.'