Janse vertelt met wat voor bagage hij in de zomer terugkeert bij Ajax
Dies Janse heeft naar eigen zeggen veel bagage opgedaan bij FC Groningen. De twintigjarige verdediger keert komende zomer na zijn verhuurperiode terug bij Ajax, al had hij ergens graag nog wat langer voor de Trots van het Noorden gespeeld.
© Pro Shots

Janse kon met FC Groningen een kroon zetten op een mooi seizoen door Europees voetbal te halen, maar ging in de halve finale van de play-offs onderuit tegen Ajax. 'Het is een momentopname, maar we waren niet goed genoeg en misschien wat te schijterig', begon Janse bij ESPN. Toch kijkt hij met trots terug op het seizoen van de Groningers.
De verdediger vertrekt eerst op vakantie naar Kreta, maar meldt zich daarna weer in Amsterdam. Hoe keert hij terug bij Ajax en wat heeft hij geleerd? 'Pfoe, heb je even?', aldus Janse, die vervolgens een opsomming gaf. 'Eigenlijk is het een heel politiek correct en slap antwoord, maar vooral op voetbalgebied heb ik veel geleerd. Wanneer maak je wel of geen contact met een spits? Wanneer voetbal je en wanneer kies je voor een pass tussen de linies? Dat soort dingen. In een wedstrijd of 33 heb ik heel veel bagage opgedaan.'
Voor Janse breekt nu het moment van afscheid aan. 'Ik had het ook niet erg gevonden om nog zes wedstrijden voor FC Groningen te spelen, er zit nog rek in', gaf de Zeeuw toe. Eerst sluit hij het seizoen nog af met zijn ploeggenoten uit het noorden. 'Vanavond ga ik nog een goed biertje drinken', besloot hij.







