Jans verwacht Vollgas-Fußball in Noorwegen: 'Betere loopdata dan wij'

Update: 1 oktober 2025 om 21:38
3Reacties

Ron Jans verwacht een pittige wedstrijd in de Europa League tegen SK Brann. De FC Utrecht-trainer was onder de indruk van de fysieke data van de Noren.

© Pro Shots

Jans verwacht Vollgas-Fußball in Noorwegen: 'Betere loopdata dan wij'

'Ze hebben een trainer die een beetje verbonden is met het 'Vollgas-Fußball', vertelde Jans tijdens de persconferentie in Bergen. 'Dat zie je terug in deze ploeg. Als je kijkt naar hun 'loopdata', dan zijn we echt minder dan Brann. Ze zetten heel hoog druk met veel loopacties. Wij hebben dan misschien wat meer acties aan de bal. Het is echt een leuke ploeg om naar te kijken.'

Dat kon Niklas Vesterlund beamen. De Deense verdediger speelde in zijn periode bij Tromsø IL meerdere keren tegen de aanstaande tegenstander van Utrecht. 'Het is zeker Vollgas-Fußball. Het is een heel intensieve ploeg. Ik heb hier ook nog nooit gewonnen, helaas, hopelijk komt daar morgen verandering in. Ik volg het Noorse voetbal nog steeds, het is niet de makkelijkste uitwedstrijd', vertelde Vesterlund die donderdag niet in de basis begint.

'Ik heb hier dan weer nog nooit verloren', grapte Jans. 'Maar ook nog nooit gewonnen. Ik heb een documentaire gezien over de club en dat sprak mij enorm aan. Ze hebben fanatiek publiek en spelen met heel veel energie. Die energie moeten wij eruit voetballen. We zijn nog altijd ongeslagen in Europese uitwedstrijden. Een goed resultaat is hier eigenlijk wel nodig als je mee wilt doen in de Europa League.'

Slag om het middenveld?
Welke spelers moeten we dan in de gaten houden bij Brann? Vesterlund heeft daar wel een idee over. 'Felix Myhre, dat is echt een goede speler. Emil Kornvig, daar heb ik vroeger echt vaak tegen gespeeld. Hij is echt veel gegroeid. Het middenveld is echt hun sterkste punt, maar ik denk dat ons middenveld beter is.'

Vesterlund vertelde dus dat hij donderdag niet in de basis start, maar verder wilde Jans alleen prijsgeven dat hij met twee echte buitenspelers gaat spelen. Houdt de 67-jarige trainer dan nog rekening met het duel met Feyenoord? 'Ik houd op dit moment qua opstelling wel rekening met zondag. Het zou kunnen dat er spelers gespaard worden.'