Infantino door reis met Trump te laat op eigen congres: UEFA-baas loopt weg

15Reacties

FIFA-president Gianni Infantino heeft zichzelf niet populair gemaakt bij in ieder geval een boel Europese delegaties. Het jaarlijkse FIFA-congres begon uren later, omdat de voorzitter van de wereldvoetbalbond te laat was. Infantino koos ervoor om vlak voor de start van het FIFA-congres in het Midden-Oosten af te spreken met Donald Trump, president van de Verenigde Staten.

© Pro Shots

Infantino door reis met Trump te laat op eigen congres: UEFA-baas loopt weg

Voor de UEFA-leden van de FIFA-council was dit aanleiding om weg te lopen bij het congres, wat tijdens de bijeenkomst een pijnlijk beeld opleverde. Op het podium waar Infantino uiteindelijk sprak, waren behoorlijk wat lege stoeltjes te zien. Ook UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin liet zich niet meer zien toen duidelijk was dat Infantino uren te laat zou komen op zijn eigen congres.

De Europese bond plaatste vervolgens een hard statement. 'Onze gastheren hebben zich enorm ingespannen en we danken hen voor hun gastvrijheid, maar het tijdschema op het laatste moment wijzigen, blijkbaar puur om tegemoet te komen aan privébelangen in de politieke sfeer, dient de sport niet en lijkt de belangen van die sport op de tweede plaats te zetten.'

Infantino zelf begon zijn speech op het congres met een verontschuldiging. 'Als voorzitter van de FIFA is het mijn verantwoordelijkheid om beslissingen te nemen in het belang van de organisatie. Ik heb besloten om de afgelopen dagen in het Midden-Oosten door te brengen, wetende dat het WK van 2034 in Saoedi-Arabië plaatsvindt. Er vonden belangrijke WK-besprekingen plaats en ik moest daar zijn om het voetbal te vertegenwoordigen. We hadden daarna een probleem met onze vlucht, wat deze vertraging veroorzaakte. Excuses daarvoor, ik kijk ernaar uit om hier tijd met jullie door te brengen.'

Eind 2022 schreven we dit portret over Gianni Infantino