Individuele opkomst? Aké hoopt dat WK-initiatief niet overwaait

10Reacties

Nathan Aké is er geen voorstander van dat de spelers ook in de Premier League voortaan individueel het veld oplopen. Dat fenomeen heeft de FIFA deze week ingevoerd op het WK voor clubs.

© Pro Shots

Individuele opkomst? Aké hoopt dat WK-initiatief niet overwaait

Bij individuele sporten op de Olympische Spelen is het al gemeengoed dat atleten individueel worden voorgesteld aan het publiek voordat ze de baan op lopen, maar in het voetbal lopen teams traditiegetrouw in een rij het veld op om vervolgens klaar te staan voor de tune van de competitie - zoals in de Champions League - of het volkslied - bij interlands.

De FIFA maakt in de Verenigde Staten echter een heuse show van de opkomst van de spelers, die allemaal individueel de schijnwerpers op zich krijgen gericht. Van Aké, deelnemer aan het WK voor clubs met Manchester City, hoeft het allemaal niet zo nodig. 'Het is zeker speciaal, maar laten we het in de Premier League houden zoals het is.'

Aké werd door de Amerikaanse tak van ESPN gevraagd naar het fenomeen, dat een voorbeeld is van de veramerikanisering van de sport. Voorafgaand aan de Champions League-finale was er eind vorige maand een optreden van Linkin Park te zien. Dat viel toen ook niet bij iedereen in de smaak. Marco van Basten was toen bijvoorbeeld kritisch.