In Spanje denkt men aan complottheorie met Van Boekel na uitschakeling Barça
De uitschakeling van Barcelona in de halve finale van de Champions League is hard aangekomen in Spaanse media. Vooral de manier waarop scheidsrechter Szymon Marciniak zijn beslissingen nam, gaat er niet in bij de kranten. Het feit dat Pol van Boekel als assistent-VAR een rol had bij de wedstrijd, draagt bij aan de sceptische houding.
© Pro Shots

Sport was absoluut niet te spreken over het optreden van Marciniak. 'Barcelona kwam dankzij doelpunten van Eric García, Dani Olmo en Raphinha terug van een 2-0 achterstand, ondanks het schandalige scheidsrechtersoptreden van Marciniak. Hij leek vastbesloten om een einde te maken aan de droom van een heldhaftig Barcelona. Een vreselijke prestatie van de Poolse scheidsrechter. Waarom gaf hij bij elk controversieel moment de voorkeur aan Inter? Een penalty voor Lamine, een penalty tegen Cubarsí en de overtreding op Gerard Martín voor de 3-3', somt de sportkrant op.
Mundo Deportivo gaat nog een heel stuk verder en hint met niet zoveel woorden op een complottheorie. 'Simone Inzaghi's Internazionale staat in de Champions League-finale. En Gianni Infantino's Inter', doelt de Catalaanse krant op de voorzitter van de FIFA. 'Marciniak, de man met een toilettas van Real Madrid, en de illustere VAR Pol van Boekel, die ons al pijn deed tegen Inter toen Xavi nog trainer was, werden aangesteld voor deze wedstrijd en zij leken de boodschap van de FIFA begrepen te hebben.'
MD denkt blijkbaar dat Inter per se door moest gaan volgens de FIFA. 'Bij elke VAR-beslissing, élke, oordeelden ze in het voordeel van Inter. Van de penalty van Cubarsí tot het terugdraaien van de strafschop die Yamal kreeg. Heel hard en heel wreed.'
Arsène Wenger was jarenlang coach van Arsenal en is inmiddels verbonden aan de FIFA, maar doet ook nog steeds tv-werk als analyticus. Bij beIN SPORTS was de Fransman ook kritisch op de arbitrage. Vooral bij de penalty die Inter kreeg, na een sliding van Pau Cubarsí op Lautaro Martínez, kan de goedkeuring van Wenger niet verdragen. 'Ik ben met name tegen dit soort strafschoppen en het gebruik van slow motion. Op normale snelheid is dit een geweldige tackle.'
Ook spelers van Barça en trainer Hansi Flick waren kritisch. Pedri vroeg zelfs om een officieel onderzoek







