Ieder duel een vleugje Kees Smit-magie: 'Dit jaar moet ik het laten zien'

5Reacties
Journalist VI

Kees Smit won onlangs het EK Onder-19 en kan niet wachten om komend seizoen te vlammen met AZ. Volgens het talent moet het zijn seizoen worden.

© Pro Shots

Ieder duel een vleugje Kees Smit-magie: 'Dit jaar moet ik het laten zien'

Smit speelt donderdag met AZ in de tweede voorronde van de Conference League tegen het Finse Ilves Tampere. Afgelopen zaterdag was hij invaller in het gewonnen oefenduel met NK Lokomotiva Zagreb in Dirkshorn (2-1), waar hij één van de populairste spelers was onder de jeugdige AZ-fans.

Sinds het gewonnen EK met Oranje Onder-19, waar Smit gedeeld topscorer en speler van het toernooi werd, komt er veel op hem af. 'Ik ben gewoon heel normaal en rustig', vertelt hij. 'Ik hoef niet per se door iemand met beide benen op de grond te worden gehouden.' Zijn individuele prijzen staan in de woonkamer van zijn ouderlijk huis in Heiloo. ‘Op de vensterbank voor het raam’, lacht hij. 'Ik heb nog geen prijzenkast, misschien iets voor later als ik op mezelf woon.' Het is niet zo dat hij nog iedere dag even met bewondering naar de prijzen kijkt. 'Leuk om te hebben, maar het is geweest.'

Ineens werd zijn naam in één adem genoemd met clubs als Barcelona en Real Madrid. 'Niet dat het heel concreet is ofzo, maar wel leuk om te lezen. Het zijn de twee grootste clubs van de wereld. Mooi, toch?' Barcelona was altijd zijn lievelingsclub en daar hoopt hij op een dag te schitteren. Hij kan een lachje niet onderdrukken: 'Maar ik zou het ook niet erg vinden om voor Real Madrid uit te komen. De Premier League zou ook mooi zijn.'

Dromen voor later, eerst wil hij komend seizoen vlammen met AZ. 'Ik heb er vooral zin in en dit jaar moet ik het laten zien. Ik hou er wel van om een beetje druk op mezelf te leggen. Elke wedstrijd moet ik iets laten zien, anders heb ik gewoon slecht gespeeld. Gewoon iedere keer een momentje dat ik denk: Ja, nu zien mensen wel dat ik goed kan voetballen.'

VI volgt de Nederlandse profclubs ook deze zomer in de voorbereiding van gewest naar gewest, over velden en langs feesttenten. Lees hieronder de reportage rond het duel tussen AZ en Lokomotiva Zagreb.