'Horrorscenario' Excelsior bij Eredivisie-rentree
Voor Excelsior had de rentree in de Eredivisie niet veel slechter kunnen verlopen. De Rotterdammers gingen op bezoek bij NEC met liefst 5-0 onderuit. Trainer Ruben den Uil noemde de harde nederlaag een reality check voor zijn spelers.
© Pro Shots

'Dit is het horrorscenario', vertelde Den Uil na afloop van de wedstrijd. 'We gaan er kansloos af. In de eerste helft konden we de schade nog beperken, maar toen waren we eigenlijk al niet tevreden. Na rust wilden we sneller vooruit druk zetten. Dan is het heel zuur dat er na vijf minuten uit een afgeslagen voorzet de 2-0 valt.'
In de tweede helft zakte Excelsior door zijn hoeven. 'Het ging van kwaad tot erger. In een tijdsbestek van een kwartier werd het 5-0. Dit is een reality check. We weten waar we staan. Individueel, maar ook als team en als club. Dit is niet goed genoeg.'
NEC overklaste de ploeg van Den Uil na rust volledig. 'Zij hebben een gouden zet gedaan met het aanstellen van Dick Schreuder. Niemand in de Eredivisie voetbalt zoals hij. Met zo veel risico en zo veel initiatief. Ons plan was om NEC te lokken, om vanuit de omschakeling kansen te creëren. Ik vond ons wat passief in het verdedigen, daarom wilden we na rust meer vooruit druk zetten. De jongens zijn nu niet fit genoeg om te brengen wat nodig is. En dan ga je met z'n allen naar de klote.'
Den Uil wil er in iedere linie nog spelers bij hebben en raakt niet in de war van de nederlaag in Nijmegen. 'Ergens is dit ook wel goed. Ze weten nu wat nodig is op dit niveau. De concurrentie staat niet stil. Met Volendam en Telstar zijn wij by far de onderste drie ploegen. Fortuna, Heracles en PEC hebben een dubbele begroting en NEC zelfs driedubbel. Als zij met Dick dan ook nog een goede trainer aanstellen, moeten wij de zaken krankzinnig goed voor elkaar hebben om hier een kans te maken.'






