Hoop gevestigd op Willem II: negatief Eredivisie-record dreigt voor Noord-Brabant
Mocht Willem II niet als winnaar van de nacompetitie komen bovendrijven, wordt het komende voetbaljaar het eerste Eredivisie-seizoen met slechts één club uit Noord-Brabant. In dat geval moet PSV de eer hoog houden namens de zuidelijke provincie.
© Pro Shots

Een wedstrijd voor het einde van dit seizoen is al duidelijk dat NAC na de zomer in de Keuken Kampioen Divisie opereert. Zodoende is de landskampioen momenteel de enige Brabantse ploeg die verzekerd is van Eredivisie-voetbal.
Willem II kan zich bij PSV voegen, maar moet dan in de nacompetitie afrekenen met Almere City - het heenduel eindigde in een 0-1 zege voor de Tilburgers - en de nummer zestien uit de Eredivisie. Lukt dat niet, volgt een negatieve primeur voor Noord-Brabant, dat dan voor het eerst slechts een afgevaardigde heeft op het hoogste niveau van Nederland.
Het hoogterecord voor Noord-Brabant staat op zes ploegen in de Eredivisie. Die Brabantse dominantie zagen we alleen in het seizoen 1956/67 (BVV, FC Eindhoven, NAC, NOAD, PSV en Willem II), het eerste Eredivisie-seizoen ooit, en in 2004/05 (FC Den Bosch, NAC, PSV, RBC, RKC en Willem II). Sindsdien is de neerwaartse spiraal ingezet, met een mogelijk dieptepunt vanaf komende augustus.







