Hoe Manchester United de 75 miljoen euro verlies op Antony nog wil beperken
Met de verkoop van Antony aan Real Betis heeft Manchester United een flink verlies op de koop toegenomen. In totaal zag de Engelse grootmacht 75 miljoen euro verdampen. Toch hoopt het de financiële schade nog te beperken.
© Pro Shots

Drie jaar geleden maakte Manchester United 100 miljoen euro over naar Amsterdam om Antony los te weken bij Ajax. De inmiddels 25-jarige buitenspeler heeft de verwachtingen nooit waar kunnen maken. Afgelopen halfjaar hervond hij zijn topvorm in dienst van Real Betis. Die club heeft hem nu voor een schijntje (verhoudingsgewijs dan) overgenomen.
Aanvankelijk zette Manchester United aanzienlijk hoger in, maar Real Betis heeft niet de financiële middelen om à la Premier League-clubs met geld te smijten. Daarom is voor een compromis gekozen. Volgens de BBC heeft Manchester United 25 miljoen euro ontvangen van Betis. United heeft echter goede hoop om het verlies van 75 miljoen euro te kunnen beperken. Het heeft namelijk een doorverkooppercentage van vijftig procent bedongen.
In Engeland is het gebruikelijk dat het om een doorverkooppercentage van de winst gaat, maar in dit geval is het een doorverkooppercentage van de opbrengst. United heeft de hoop dat Antony de goede lijn doortrekt bij Betis en op termijn weer voor een flink bedrag verkocht kan worden. In dat geval pakt Manchester United netto de helft van dat bedrag. Daarnaast is overeengekomen dat Manchester United niet meer verantwoordelijk is voor de bedragen die Antony zelf zou overhouden aan transfers, naar schatting zo'n zes miljoen euro.
Daarin heeft ook Antony zelf water bij de wijn moeten doen om tot deze transfer te komen. De buitenspeler is dolblij met zijn nieuwe werkgever. 'Ik heb mezelf hier echt teruggevonden. Het is alsof ik weer naar de favela ga. Hier ben ik echt mezelf. Dit wordt mijn tijd. Ik had bijna opgegeven, maar God was met me.'






