Hoe Heerkens zijn 'tussenjaar' bij Ajax optimaal wil benutten
Joeri Heerkens schreef maandag in het uitduel met Jong FC Utrecht geschiedenis door twee penalty's te stoppen. Door de nederlaag kon de doelman van Jong Ajax daar niet van genieten. 'Uiteindelijk ben ik gewoon niet tevreden.'
© Pro Shots

Heerkens kwam deze zomer over van Sparta Praag en keepte op Sportpark Zoudenbalch zijn tweede wedstrijd in het shirt van Jong Ajax. Hoewel de negentienjarige sluitpost twee penalty's stopte, gingen de Amsterdamse beloften onderuit (4-3). 'Als je hier een punt meepakt kun je nog zeggen dat je het team hebt geholpen, maar uiteindelijk ben ik gewoon niet tevreden', zei Heerkens bij ESPN over zijn hoofdrol. 'Vier tegendoelpunten, verloren... Nee, dat kan me dan weinig interesseren.'
De talentvolle doelman vindt dat hij na zijn komst uit Tsjechië goed is opgevangen in de hoofdstad. 'Ik heb het naar mijn zin, maar het is ook nog een beetje zoeken. Ik ben er nog maar een maandje. Met Jong Ajax heb ik twee keer getraind en twee wedstrijden gespeeld, dat is even wennen. Daarom ben ik ook gehaald, om dat tussenjaar te hebben en volgend jaar te kunnen concurreren in het eerste. Ik moet het Ajax-voetbal erin krijgen. Ik moet er gewoon staan en dat eis ik ook van mezelf.'
In het vaandelelftal moet de talentvolle doelman dit seizoen Vitezslav Jaros, die wordt gehuurd van Liverpool, voor zich dulden. 'Het doel is om volgend jaar eerste keeper te worden of daar in ieder geval voor te concurreren. Dan is meegaan met het eerste ook niet verkeerd, om de wedstrijdsfeer in de Eredivisie mee te maken. Ik wil ook speelminuten maken bij Jong Ajax, want ik vind de Keuken Kampioen Divisie van een goed niveau. Daarin moeten we de balans zien te vinden.'








