Historisch slechte defensie breekt Liverpool op: 'We stortten in'

29Reacties

Liverpool moet nog even wachten op het Champions League-ticket voor volgend seizoen. De ploeg van manager Arne Slot verloor vrijdagavond op bezoek bij Aston Villa en de cijfers dit seizoen zijn pijnlijk voor de Liverpudlians. Dat doet pijn bij de Nederlandse oefenmeester.

© Pro Shots

Historisch slechte defensie breekt Liverpool op: 'We stortten in'

Een flink pak op de broek weer voor Liverpool. Defensief gezien maakt de ploeg van Slot één van de slechtste seizoenen door in de clubgeschiedenis. In alle competities staat de teller momenteel op 77 tegendoelpunten. Sinds de start van de Premier League in 1992 kregen The Reds één keer nog meer goals om de oren. In 1992/93 moesten de Liverpool-doelmannen 79 keer de bal uit het net vissen.

Bovendien was de nederlaag op Villa Park alweer de negentiende verliespartij dit seizoen. Sinds Liverpool voor het laatst naar het hoogste niveau promoveerde in 1962, kende het maar één seizoen waarin het vaker verloor. In 1992/93 eindigde de ploeg met twintig nederlagen. In 2004/05 en 2009/10 waren het er ook negentien.

'We krijgen zeker weten te veel goals tegen', vond Slot na afloop bij Sky Sports. 'We scoren ook niet genoeg, al is twee goals op Villa Park niet slecht. Als je me dat vooraf had verteld, had ik gedacht dat we niet ver van een goed resultaat af zouden zitten.' Of de vele tegengoals een mentale kwestie zijn? 'Na de 2-1 van Aston Villa misschien wel, maar dan doe je de spelers ook tekort.'

'Ze zijn goed omgegaan met deze lastige uitwedstrijd en we zaten tot dat punt goed in de wedstrijd. Maar inderdaad, na de 2-1 stortten we in en hadden we het heel erg lastig. Uiteindelijk komen we wel nog terug tot 4-2, dus we geven niet op, maar we hadden moeite om hun snelheid, intensiteit en kwaliteit bij te houden.'

Het probleem zit hem wel aan twee kanten van het veld, benadrukte Slot. 'Wanneer wij de betere zijn, hebben we moeite om tot goals te komen, vooral omdat we er niet in slagen om genoeg grote kansen te creëren als we de overhand hebben. Maar als we een periode hebben waarin we het moeilijk hebben of de tegenstander beter is dan wij, krijgen we ook weer te gemakkelijk goals tegen. Voor deze wedstrijd had alleen Bournemouth meer doelpunten geïncasseerd uit standaardsituaties. Na dit duel zou het me niet verbazen als wij nummer één zijn. Dat is nooit een goede zaak.'