'Het zou verschrikkelijk zijn als Inter en AC Milan de stad moeten verlaten'
Beppe Marotta kijkt enigszins beschaamd naar het stadiondossier van San Siro. De president van Internazionale heeft Wembley als voorbeeld genomen voor de toekomst en zou het verschrikkelijk vinden als zowel Inter als AC Milan de stad Milaan zou moeten verlaten.
© Pro Shots

Al geruime tijd gaat het over een nieuwe vesting voor Inter en AC Milan. Het is niet zo dat San Siro niet meer gebruikt kan worden als stadion, maar het iconische voetbaltheater voldoet niet meer aan de criteria van de UEFA om grote evenementen te organiseren. Zo is San Siro vanwege diverse redenen bijvoorbeeld niet meer geschikt om een Champions League-finale in af te werken. Ook tijdens het EK van 2032 zou het stadion niet gebruikt mogen worden als een van de locaties in Italië, dat het Europese voetbaltoernooi samen met Turkije organiseert.
'Als voetbalman voelt het een beetje beschamend om in deze situatie te zitten', zo begon Marotta in gesprek met DAZN. De president stelt dat Inter en AC Milan gebukt gaan onder Italiaanse politieke spelletjes. 'Dertig jaar geleden zijn een aantal conservatieve mensen zich bezig gaan houden met politiek. Zij realiseren zich niet dat clubs als Inter en Milan een stadion nodig hebben dat maximaal up-to-date is.'
'Als de situatie niet wordt opgelost, dan worden Inter en Milan gedwongen om de stad te verlaten. Dat zou verschrikkelijk zijn voor de stad', zo vervolgde Marotta, die daar overigens niet vanuit gaat. 'Maar ik ben optimistisch. Ik zie wat burgemeester Giuseppe Sala aan het doen is en ik hoop dat iedereen het eens wordt.'
Maar hoe moet het nieuwe San Siro er dan uit gaan zien? 'We willen een nieuw stadion bouwen naast San Siro, gefinancierd door de twee clubs', zo vertelde Marotta in een ander interview op de radiozender Rai Radio 1. De vergelijking met Wembley werd vervolgens gemaakt. 'Wembley is ook afgebroken en opnieuw opgebouwd. Dat willen we hier ook doen.'
Lees ook: Historie in Milaan: een bezoek aan de iconische voetbaltempel nu het nog kan





