Hans Nijland legde aanbieding Marc Overmars naast zich neer
Hans Nijland werkte van 1996 tot 2019 liefst 23 jaar als algemeen directeur van FC Groningen en had daarna meermaals de kans om elders aan de slag te gaan in het betaald voetbal. In een uitgebreid interview op VI PRO legt Nijland uit waarom dat er vooralsnog niet van gekomen is.
© Pro Shots

'Ik heb de nodige aanbiedingen wel gehad', doet Nijland uit de doeken. 'Pierre van Hooijdonk heeft me ooit benaderd voor NAC Breda, maar dat kwam te vroeg. En ik weet nog dat Marc Overmars me belde, ik was net gestopt bij FC Groningen. We spraken af in de Posthoorn in Epe dat is van hem. Ze hebben daar geweldige gehaktballen, maar Marc laat ze je wel betalen.'
'Zijn bijnaam is niet voor niets Marc Netto natuurlijk, haha. Hij vroeg of ik directeur van Ajax Cape Town wilde worden. Ik zei: "Dat is goed". In de auto terug belde ik Marieke, die zei: "Joh, dan ga ik toch met jou van Kropswolde naar Kaapstad. Maar ik zou het heel even overleggen met je jongste dochter". Daantje was toen vijftien. Ze vloog in de gordijnen, haha. Het is in ons gezin bijna altijd om FC Groningen en Hans Nijland gegaan. Tot in het bizarre. Voordat ik nu weer wat doe, moet het echt helemaal passen.'
Nijland was ook dicht bij het directeurschap bij FC Volendam. 'Ik ben er met Volendam niet uitgekomen. Dat had niets met geld te maken. Ik heb wat dingetjes neergelegd, hoe ik het graag zou zien. Nou, daar werden we het inhoudelijk niet over eens. Dan is het heel simpel, dan moet je het niet doen.'
Lees het hele interview met Hans Nijland op VI PRO:






