Haller verklaart uitblijven van doelpunten bij FC Utrecht

5Reacties
Journalist VI

Sébastien Haller voelt zich goed bij FC Utrecht. Zijn gezin is immers hier bij hem, hij speelt veel en hij wordt fitter en fitter. Maar de doelpunten blijven uit. 'Privé gaat alles nu gelukkig goed, nu op het veld nog.'

© Pro Shots

Haller verklaart uitblijven van doelpunten bij FC Utrecht

Haller wijt het uitblijven van zijn eerste goal sinds zijn entree voor een groot deel aan de speelwijze van Utrecht, waar het momenteel niet loopt. 'Weet je, het doel lijkt soms zo ver weg. Ik sta niet meer op dezelfde positie op het veld', vertelt hij in een interview met VI. 'Zo zeg ik het simpel. Maar ik sta een stuk lager op het veld dan voorheen. Dat is niet iets tactisch, dat komt omdat we de wedstrijden niet domineren. Ik heb in dominante elftallen gespeeld dan sta ik hoger op het veld. Nu het lager is, kom ik minder in mijn kracht, snelheid is niet mijn kwaliteit.'

Haller moet in the box komen, daar is 31-jarige de spits op zijn best. 'Over hoe we dat moeten doen, daar hoef ik het niet met de trainer over te hebben', zegt de Ivoriaanse international. ‘Want we weten wel hoe we het moet doen. Als je hoog op het veld wil staan, moet je hoog druk zetten. Maar als we dat willen, dan moeten we ook allemaal echt doen. Dan moet je dus op een lijn zitten. Het is eigenlijk heel simpel. Want als dat niet het geval is, moet iedereen steeds vijftig meter terugrennen. Daar word je moe van.'

Het gaat Haller duidelijk niet om het maken van dat eerste doelpunt, maar om wat Utrecht als geheel doet. 'Het gaat erom dat ik in de positie kom om veel te scoren. Dus moeten we samen hoger en compacter staan, zodat we in staat zijn meer kansen te creëren. Tegen FC Volendam lukte dat, maar vervolgens doen we tegen andere teams niet hetzelfde. Dan kun je praten over een ketchupfles, maar dan wordt het gewoon een stuk moeilijker. We moeten een manier vinden om meer kansen te creëren. Patronen.'