Gullit over vacature bondscoach: 'Ik weet dat ik 't kan'

Praat mee!

Ruud Gullit heeft vrijdagavond in het tv-programma VI Oranje aangegeven nog geen contact te hebben gehad met de KNVB over het bondscoachschap. 'Er speelt nog niets', zei Gullit. 'De bond heeft mij nooit gevraagd.'

© Pro Shots

fallback image Gullit over vacature bondscoach: 'Ik weet dat ik 't kan'

Op de vraag, dat hij gezegd zou hebben zich vereerd te voelen om de opvolger van de opgestapte Bert van Marwijk te worden, antwoordde hij bevestigend. 'Het is ook gewoon een eer. Als ambassadeur op te treden voor het WK-bid van Nederland was al een enorme eer, dat vond ik leuk om te doen.'

Dat Gullit als kandidaat wordt genoemd, vleit hem al. 'Ik weet ook dat ik 't kan. Ik heb vaak verloren als trainer, maar men vergeet soms dat ik ook veel heb gewonnen; als speler en als trainer', aldus Gullit die toegaf dat hij als coach in het verleden verkeerde keuzes heeft gemaakt bij het kiezen van clubs. Zijn trainerscarrière voerde hem langs Chelsea, Newcastle United, Feyenoord, Los Angeles Galaxy en Terek Grozny.

Gullit stelde in zijn openlijke sollicitatie dat hij denkt de ruzies binnen Oranje te kunnen oplossen. Hij heeft ook nagedacht over de assistenten die de KNVB zou moeten aanstellen om hem te ondersteunen. 'Dat moeten tegenpolen zijn die een afwijkende mening hebben', aldus Gullit.

Na het ontslag van Bert van Marwijk duiken veel potentiële kandidaten op in de nationale media. Ajax-trainer Frank de Boer en Feyenoord-coach Ronald Koeman hebben al gezegd bij hun club te blijven. Verder circuleren de namen van onder anderen Frank Rijkaard, Co Adriaanse en Louis van Gaal. Foto: VI Images

Video