Guardiola: 'Na mijn contract bij Manchester City stop ik ermee'
Pep Guardiola zal na zijn periode bij Manchester City niet bij een andere club tekenen. De Spanjaard hoopt hierna meer tijd voor zichzelf en zijn familie te hebben.
© Pro Shots

De 54-jarige Guardiola tekende eind vorig jaar een nieuw contract bij Manchester City tot de zomer van 2027. Aan het einde van zijn dienstverband is hij liefst elf jaar in dienst geweest van de club. 'Ik wil dat ze me herinneren zoals ze willen', zei Guardiola desgevraagd in gesprek met ESPN. 'Na mijn contract bij City stop ik ermee. Daar ben ik zeker van. Ik weet niet of ik met pensioen ga, maar ik neem wel een pauze. Hoe ik herinnerd wil worden, weet ik niet. We willen allemaal winnen zodat we memorabel zijn, maar ik denk dat de fans van Barcelona, Bayern München en Manchester City genoten van mijn teams. Ik denk niet dat we ooit zouden moeten leven met de gedachte of we herinnerd zullen worden of niet.'
Pep Guardiola, die bij Manchester City tot nu toe negentien prijzen in de wacht sleepte, denkt dat er een leven na Pep Guardiola is. 'Als we sterven, huilen onze families twee of drie dagen en dan worden we vergeten. In de carrières van coaches hebben we goede en slechte, het belangrijkste is dat de goede langer herinnerd zullen worden. Ik weet niet wat er in de toekomst zal gebeuren, dat maakt nu niet uit.'
Manchester City beleefde dit seizoen enkele zeer teleurstellende maanden en wist de titel niet voor de vijfde maal op rij te winnen. De club staat nu vierde op de ranglijst. 'Het was een jaar waarin we veel hebben geleerd. Er is niet één reden waarom dit jaar moeilijk is geweest, want er zijn veel details van verkeerde beslissingen die ik heb genomen. Het is voor mij persoonlijk een jaar geweest waarin ik veel heb geleerd.'
'Mensen denken dat we meer leren van nederlagen dan van overwinningen, maar ik denk ook dat ik leer van overwinningen. Ik wist dat er een tijd zou komen dat we zouden vallen. We hadden niet verwacht zo ver achter Liverpool te liggen, maar we kunnen niet alles winnen. Wat we in de afgelopen tien jaar hebben gepresteerd was uitzonderlijk. We moeten proberen te begrijpen wat we in de toekomst nodig hebben.'






