Guardiola komt met lofzang voor Aké: 'Ik hoop dat hij blijft'

40Reacties

Nathan Aké lijkt bezig aan zijn laatste maanden bij Manchester City, maar Pep Guardiola hoopt dat de Oranje-international blijft. De Spaanse manager kent weinig verdedigers die betrouwbaarder zijn dan hij.

© Pro Shots

Guardiola komt met lofzang voor Aké: 'Ik hoop dat hij blijft'

Aké was jarenlang een vast onderdeel van de succesploeg van Guardiola, maar komt dit seizoen steeds minder aan spelen toe bij City. Zoals VI al meldde, zijn verschillende clubs uit de Serie A geïnteresseerd in de diensten van de 31-jarige verdediger, wiens contract in het Etihad Stadium nog een jaar doorloopt.

Guardiola werd dinsdag tijdens het besloten deel van de persconferentie gevraagd naar de toekomst van Aké en sprak een dag voor het belangrijke competitieduel met Crystal Palace de hoop uit dat hij blijft. 'Ik zou willen dat hij bij ons blijft', benadrukte de Catalaan. 'Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren.'

Wat Guardiola wel weet, dat hij al die jaren altijd op Aké heeft kunnen rekenen bij City. 'Er zijn maar weinig spelers betrouwbaar dan hij in de manier waarop hij speelt. Qua focus en het uitvoeren van zijn taak is Nathan een van de beste spelers die ik heb gezien, hij is gewoon ongelooflijk', jubelde de 55-jarige tacticus.

Aké speelde sinds zijn komst van Bournemouth in 2020 in totaal 175 duels voor City, waarmee hij vier keer kampioen van Engeland werd en in 2023 de Champions League won. Dit seizoen kwam de voormalig speler van Chelsea echter maar mondjesmaat in actie. 'Hij heeft moeite om elke drie dagen te spelen.'

Maar in de wedstrijden die Aké dit seizoen speelde, stónd hij er. Guardiola wijst op de gewonnen League Cup-finale tegen Arsenal en de halve finales tegen Newcastle United. 'En ook in de laatste wedstrijd tegen Brentford speelde hij een complete wedstrijd tegen Schade en Thiago, die constant diep gingen; Wow, Nathan.'

Guardiola zou het dan ook betreuren als Aké vertrekt. 'Hij is een van de beste ploeggenoten die ik heb gezien', besloot hij zijn lofzang. 'Hij is echt een ongelooflijke aankoop geweest. Hij speelde in de Champions League-finale in Istanbul, dat laat zien hoe betrouwbaar hij is. Een topgozer en een topspeler!'