Grootse plannen voor 'verbeterde Gladbach-poppen' in Nederlandse stadions

Reacties

We leerden het fenomeen kennen bij Borussia Mönchengladbach, Brighton & Hove Albion heeft het plan overgenomen voor de Premier League en ook in Nederland is het de bedoeling dat de lege stadions gevuld gaan worden met poppen. Ook al rolt de bal voorlopig nog niet: al vanaf komende vrijdag is het mogelijk om een bestelling door te geven.

Grootse plannen voor 'verbeterde Gladbach-poppen' in Nederlandse stadions
© Pro Shots

Nu er door de coronacrisis wordt gevoetbald in lege stadions doen clubs hun best om de fans toch zo veel mogelijk bij de wedstrijden te betrekken. Bij Gladbach zitten er bij thuisduels op de tribunes kartonnen poppen van de supporters, die er op deze manier toch een beetje bij zijn. Voor het aankomende seizoen is het de bedoeling dat dit ook mogelijk zal zijn bij de Nederlandse profclubs.

© Pro Shots

Het bedrijf Zpress lanceert aankomende vrijdag om 12.00 uur de website Pop-upfan.com, waar supporters vanaf twintig euro een gepersonaliseerde pop van kunststof kunnen bestellen. Gekleed in de clubkleuren (thuis- of uitshirt) kan deze pop vervolgens in het stadion geplaatst worden, mocht het seizoen inderdaad beginnen in spookstadions. 'Wij denken de voetbalwereld vanaf aankomende vrijdag enigszins te kunnen gaan verrassen', reageert algemeen directeur Alex Klein.

Waar de actie bij Gladbach is gekoppeld aan de seizoenkaarthouders, daar kan in Nederland iedereen een pop bestellen. 'We denken een professionele inhaalslag te hebben gemaakt', vertelt Klein. 'Bijvoorbeeld met poppen van kunststof in plaats van karton. De mogelijkheden zijn onbeperkt, al beperken wij ons nu op sport, ons vakgebied. Vooral voetbal, maar we hebben ook al contact gehad met Red Bull. Kom maar op met die Grand Prix! Wij zetten zo'n hele Oranje-bocht wel vol.'

De start van het nieuwe seizoen in Nederland is nog ver weg. Wat gebeurt er met de poppen als er straks opeens wel met supporters gevoetbald mag worden?
'Het idee is gaan leven door Borussia Mönchengladbach, maar we kunnen ook wegblijven bij de stadions. Zet je pop achter het raam als je club speelt! Als Feyenoord in actie komt, uit of thuis, dan zie je in Rotterdam bij verschillende huizen de vlag uithangen. Dat zie je in andere steden ook, dat ze toch het clubgevoel willen uitdragen. Als je straks je eigen pop voor het raam kan zetten, of de pop van je vrouw, je kinderen, je kleinkinderen, dan is dat niet alleen leuk voor jou, maar ook voor de hoofdsponsor, die dan overal te zien is in de stad. Daar zou je misschien zelfs een loterij aan kunnen koppelen. Maar dat is weer wat verder weg.'

Voor nu is het plan vooral bedoeld voor poppen in de stadions.
'Dat is het uitgangspunt en vanuit daar pakken we door. Er zijn genoeg ideeën. Als de poppen straks in de stadions staan willen we bijvoorbeeld met een soort kisscam komen, zodat hele gezinnen ook in de rust aan de buis gekluisterd blijven om te kijken of hun pop in beeld komt. Dit is de kickoff van een veel breder plan. Als je vijftig wordt zet je een Abraham-pop in de tuin. Deze poppen kosten twee tientjes en hier kan je de straat ook mee volzetten. Zo zijn er hele leuke dingen te bedenken.'

Is hier contact over met de clubs en met FOX Sports?
'Absoluut. FOX is voor meer sfeer, ze zijn al begonnen met geluid toevoegen aan de wedstrijden in Duitsland. Dat pakt goed uit, je ziet dat het sfeerverhogend werkt. Als je dat nog verder kan aankleden door fans toe te laten, weliswaar van kunststof, dan is dat natuurlijk wel geinig. FOX heeft er alleen maar belang bij dat er meer reuring komt. Bij de lancering vrijdag heeft Sparta Rotterdam de primeur (Klein zit in het bestuur van Sparta, red.), maar andere clubs haken ook al aan.'

© Pro Shots

In Spanje worden fans op de tribunes geprojecteerd.
'De Eredivisie CV en Coöperatie Eerste Divisie (CED) zijn ook met dat virtuele verhaal bezig, dus we moeten afwachten wat daaruit komt. Maar wij werken al dertig jaar voor meer dan 25 betaaldvoetbalclubs, dus ze weten wie wij zijn en wat we kunnen betekenen.'

In de Australische Rugby League vullen poppen de stadions en daar zat opeens een kartonnen seriemoordenaar op de tribune. Hoe voorkom je zoiets?
'Alles gaat volledig geautomatiseerd, na de aanvraag gaat het rechtstreeks de machine in. Maar we zetten een moderator letterlijk bij de printer neer en hij houdt in de gaten of er geen aanstootgevend beeld voorbij komt. De tweede moderatorfunctie is voor de club zelf. Als er in de Arena een pop binnenkomt met een Feyenoord-shirt zal dat niet met gejuich ontvangen worden. Er is dan geen restitutierecht en de pop wordt vernietigd.'

U heeft zelf een bestuursfunctie bij Sparta. Zien we u in het komende seizoen op Het Kasteel?
'Zeker weten. Mijn pop staat al klaar.'

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.