Groningen neemt Hernes definitief over van Newcastle United
Travis Hernes mag zich ook de komende seizoenen speler van FC Groningen noemen. De Trots van het Noorden huurde de twintigjarige Noor het afgelopen seizoen van Newcastle United. Dat is dusdanig goed bevallen dat Groningen de koopoptie in het huurcontract heeft gelicht. Hernes ligt daardoor tot medio 2030 vast bij de nummer negen van het afgelopen Eredivisie-seizoen.
© Pro Shots

De Noor met Jamaicaanse roots kwam het afgelopen seizoen elf keer in actie voor de ploeg van Dick Lukkien, waarvan drie als basisspeler. Eind mei kreeg Hernes nog een basisplaats in het play-off-duel met Ajax, waarin Groningen met 2-0 ten onder ging. De middenvelder slaagde er tot dusver niet in om doelpunten en assists af te leveren, maar mag zich in het komende seizoen opnieuw laten zien.
Hernes, afkomstig uit de jeugd van het Noorse Heradsbygda IL, vertrok in de zomer van 2021 naar het Engelse Shrewsbury Town, waar hij in de jeugd veel indruk maakte. Op 30 augustus 2022 maakte hij op zestienjarige leeftijd zijn debuut in de hoofdmacht in de EFL Trophy. Daarin was hij direct trefzeker voor de League Two-club. Een jaar later verhuisde hij naar Newcastle, waar hij zijn minuten in het Onder 21-elftal maakte. Na een uitleenbeurt aan het Deense Aalborg belandde hij afgelopen zomer bij Groningen.
De jeugdinternational van Jong Noorwegen zal zich eind juni melden op het trainingscomplex van de Trots van het Noorden, dat dan aan de voorbereiding op het nieuwe Eredivisie-seizoen begint.






