Groenland witheet na uitsluiting interlands: 'Het is een schande'
De Groenlandse voetbalbond is boos, heel boos. De CONCACAF besloot dat het land niet mag toetreden tot de voetbalfederatie van Noord-Amerika, Centraal Amerika en de Caraïben en dit betekent dat zij geen officiële interlands kunnen spelen. 'Het is niet eerlijk, we willen gewoon interlands spelen'
© Wikimedia commons

Groenland is qua oppervlak het op twaalf na grootste land ter wereld, al staan daar maar ruim 56.000 inwoners tegenover. Voetballen doen ze er graag, vraag maar aan B-67, de recordkampioen van het land dat speelt in de hoofdstad Nuuk. Officiële interlands spelen met het nationale team van Groenland zit er echter niet in.
'Het is ongelofelijk', aldus de Deen Morten Rutkjær, die sinds 2019 bondscoach is van Groenland tegenover TV2 Sport. 'Het is een schande voor de kinderen en jongeren in Groenland dat er nu niets meer is om voor te spelen en van te dromen. We vinden het niet eerlijk dat we van het voetbal worden uitgesloten.'
De aanvraag van Groenland om toe te treden tot de CONCACAF liep al even, maar op 9 juni kwam het antwoord. Van alle 41 landen die deel uitmaken van de federatie stemden alle 41 landen tegen de toetreding van de archipel die zich richting de Noordpool begeeft. Tot die tijd sprak niemand van de Groenlandse voetbalbond zich nog uit, tot nu.
Rutkjær laat het er niet bij zitten. De CONCACAF wil dan wel niet luisteren, maar wenselijk zou zijn wanneer andere voetbalfederaties dat wel doen. 'We hopen dat grotere voetbalgemeenschappen zoals FIFA en UEFA met ons in gesprek willen gaan. Wil je landen echt uitsluiten van interlands tegen elkaar? Dat is de vraag die we aan de rest van de wereld stellen. We hopen dat nog iemand denkt dat het onzin is', besluit hij.





