Glasner waarschuwt Crystal Palace voor AZ en heeft positief blessurenieuws
Bij Crystal Palace verwachten ze niet dat ze het duel in de Conference League met AZ donderdag zomaar even winnen. Manager Oliver Glasner benadrukte woensdag op de persconferentie hoe gevaarlijk de Alkmaarders zijn en dat zijn ploeg op zijn best moet spelen om te kunnen winnen. Meevaller: de ploeg uit Zuid-Londen heeft Adam Wharton terug.
© Pro Shots

Glasner verwacht een lastige wedstrijd, al ziet hij het duel met AZ niet als een 'must win'. 'Dat bestaat niet. Ja, we willen winnen en we gaan er alles aan doen om te winnen. Maar AZ is een heel ervaren ploeg in het Europese voetbal. Het is misschien niet één van de oudste clubs, maar ze kwalificeren zich wel altijd.'
De Oostenrijkse manager zag hoe AZ het Engelse club de afgelopen seizoenen knap lastig maakte: 'Twee jaar geleden speelden ze tegen Aston Villa in de groepsfase, drie jaar geleden speelden ze tegen West Ham in de halve finale en verloren ze na twee hele spannende wedstrijden. Toen hadden ze twee keer meer balbezit en lieten ze zien dat ze heel gevaarlijk zijn. Het is echt een goede ploeg, één van de vier beste clubs in Nederland, met Ajax, PSV en Feyenoord.'
Het verleden heeft AZ dus mee, maar ook nu is het een uitstekende ploeg, wist Glasner. 'Ik heb hun laatste wedstrijd tegen Sparta Rotterdam gekeken. Ja, het werd maar 1-0, maar het had al 3-0 of 4-0 kunnen staan bij rust. Ze lieten echt zien hoe goed ze zijn. We zullen op ons allerbest moeten zijn om te winnen. Dat zou de komende drie wedstrijden wel wat makkelijker maken, maar je moet het nu echt wedstrijd voor wedstrijd zien. En we moeten voor nu zorgen dat we morgen de best mogelijke wedstrijd spelen.'
Blessurenieuws
Verder had Glasner goed en slecht blessurenieuws te melden. Eddie Nketiah en Rio Cardines moeten de wedstrijd tegen AZ laten schieten. Sterspeler Wharton is daarentegen weer terug. 'Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nu helemaal honderd procent is. Zijn koorts was hoog en hij heeft dagen op bed geleden. Maar het is goed dat hij weer aan zijn ritme kan werken op de trainingen. We zullen zien hoeveel minuten hij donderdag krijgt.'
Ook Chadi Riad – die anderhalf jaar geblesseerd is geweest - trainde deze week weer mee. 'Dat is het beste nieuws: gisteren mocht hij weer meetrainen met de ploeg en vandaag deed hij opnieuw mee. Hij zit donderdag bij de wedstrijdselectie. We hebben één plek vrij. Ik heb met hem gesproken, en het gaat er vooral om dat hij het shirt draagt en de sfeer van Selhurst heeft. Hij zal geen speelminuten krijgen, maar het gaat erom dat hij weer bij de wedstrijdselectie betrokken is. Hij zal eerst wedstrijdritme op moeten doen bij de Onder-21.'






