Frustratie maakt plaats voor trots bij PSG na 'beste seizoen in clubhistorie'

9Reacties

De nederlaag tegen Chelsea (3-0) in de WK-finale doet weinig af aan het sublieme seizoen van Paris Saint-Germain, maar de manier waarop de ploeg van trainer Luis Enrique zijn frustratie uitte, is wel een kleine smet op een historisch succesjaar.

© Pro Shots

Frustratie maakt plaats voor trots bij PSG na 'beste seizoen in clubhistorie'

PSG groeide vooral na de winterstop uit tot een ploeg die geen enkel Europees topteam af te stoppen bleek. Niet door het Liverpool van Arne Slot en niet door Arsenal en al zeker niet door Internazionale, dat in de CL-finale hard onderuit ging. Op het WK voor clubs konden vervolgens ook Bayern München en Real Madrid de formatie van Luis Enrique geen halt toeroepen. De grote nederlaag tegen Chelsea in de finale kwam dan ook hard aan bij PSG, dat zijn frustraties botvierde.

Eerst trok João Neves aan de haren van Marc Cucurella, na het laatste fluitsignaal kon zelfs trainer Luis Enrique zijn emoties niet beheersen en gaf Chelsea-spits João Pedro een duw. Na afloop gaf de Spaanse coach aan dat hij slechts de bedoeling had de boel te sussen, maar het beeld van een gefrustreerde sterrenploeg bleef toch hangen. 'Dat PSG geen wereldkampioen is, is geen big deal', schrijft L'Équipe. 'Maar dit beeld blijft na het uitzonderlijk lange seizoen wel hangen.'

De dreun van Chelsea kwam blijkbaar hard aan, maar aanvoerder Marquinhos uitte na afloop vooral zijn trots over wat PSG heeft gepresteerd. 'Natuurlijk hadden we deze prijs graag gewonnen en mee naar Parijs genomen, het was een gouden kans. Het is jammer dat we daar niet in slaagden, maar het doet weinig af aan het bizarre seizoen dat we hebben gehad. We hebben ongelooflijke momenten beleefd, ik denk dat de fans ondanks de nederlaag nog steeds trots op ons zijn.'

Volgens Marquinhos speelde PSG onder zijn kunnen en was Chelsea op fysiek en tactisch vlak de betere. 'En we benutten onze kansen niet.' Desondanks was ook voorzitter Nasser Al-Khelaïfi vooral trots op zijn ploeg. 'Natuurlijk wilden we dit WK winnen, maar het is moeilijk. De spelers hebben alles gegeven, maar waren moe. Dit was het beste seizoen in de clubhistorie, we zijn trots op de spelers en de staf. Deze nederlaag is misschien ook ergens goed voor. We moeten nederig blijven.'