Fortuna nog zonder hoofdsponsor: 'Nu word ik al aan de schandpaal genageld'
Fortuna Sittard speelde ook woensdagavond in De Kuip met de naam van de maatschappelijke tak op de borst. Niet uit principiële overwegingen, maar bij gebrek aan een hoofdsponsor. De Limburgse Eredivisionist speelde de afgelopen jaren met de naam van een gokbedrijf op het shirt, maar dat is dit seizoen niet meer toegestaan.
© Pro Shots

Na vijf wedstrijden is Fortuna er nog altijd niet in geslaagd een vervangende hoofdsponsor te vinden. Dat is opvallend gezien de woorden die Marcel Schuyt sprak bij zijn presentatie als algemeen directeur. Een akkoord met een groot internationaal bedrijf was op details na rond, beweerde de Amsterdammer begin augustus. Fortuna legde zelfs de shirtverkoop stil, om voor te sorteren op de komst van de nieuwe geldschieter.
Anderhalve maand verder is er nog altijd geen witte rook. Een valse start dus voor de nieuwe algemeen directeur. 'We zijn in de onderhandelingsfase', reageert Schuyt deze week in VI. 'Eén dezer dagen verwacht ik meer nieuws. De vertraging heeft te maken met de verschillende partijen en de regelgeving die hiermee gemoeid is. Het ligt gevoelig. Meer kan ik nog even niet melden, anders had ik het allang van de daken geschreeuwd. Nu word ik online al met naam en toenaam aan de schandpaal genageld. Dat hoort erbij, blijkbaar.'
Bij een club die het financieel toch al niet breed heeft, zal ook het missen van inkomsten uit merchandising pijn doen. 'Die schade is op zich wel te overzien. Maar ik heb ook het liefste dat alle tribunes geel zijn. Dus het is wel vervelend.'
Fortuna Sittard heeft nu een deadline gesteld voor de shirtverkoop. Daarmee wordt uiterlijk maandag 29 september gestart, akkoord of geen akkoord.
Opmerkelijke combinatie
De combinatie van de digitale marketingman uit de hoofdstad met de Sittardse club is sowieso opmerkelijk. Schuyt had voor zijn aanstelling niet veel affiniteit met voetbal, heeft huizen in Amsterdam en Spanje en neemt zich voor om (los van de wedstrijden) vier dagen per week op de club te zijn, wat weinig is in vergelijking met collega's in de profwereld.
Bovendien is hij – net als de nieuwe voorzitter Martijn Merks – afkomstig uit het netwerk van de invloedrijkste aandeelhouders. Schuyt snapt dat het voor scepsis zorgt. 'Maar ik vind het wel een beetje onzin. Bij andere clubs komen directeurs ook uit het netwerk van mensen achter de schermen.' Hij wil zijn nieuwe werkgever commercieel sterker maken. 'Fortuna heeft meer sponsoren nodig. Ik zie kansen. Doorzetten, dat typeert mij. Ik ben niet bang voor een uitdaging of een tegenslag.'






