FIFA dreigt Polen met reglementair WK-verlies

Praat mee!

De FIFA dreigt Polen de komende twee WK-kwalificatieduels te laten verliezen áls de Poolse regering het bestuur van de Poolse voetbalbond PZPN niet opnieuw benoemt.

© Pro Shots

FIFA dreigt Polen met reglementair WK-verlies

De wereldvoetbalbond eist dat geen enkele overheid zich bemoeit met het besturen van de voetbalbond. Landen die zondigen tegen die regel riskeren een schorsing, zoals nu met Polen het geval is.

Eerder deze week besloot het Poolse olympisch comité het bestuur van de PZPN op non-actief te stellen vanwege enkele schandalen. Volgens de als bewindvoerder aangestelde Robert Zawlocki had een aantal bestuurders 'talloze malen de wet overtreden'.

De FIFA heeft via een schrijven kenbaar gemaakt dat áls het bestuur maandag niet opnieuw is aangesteld, de komende kwalificatieduels niet doorgaan. Polen (met bondscoach Leo Beenhakker) zal dan de wedstrijden tegen Tsjechië (11 oktober thuis) en Slowakije (15 oktober uit) reglementair met 3-0 verliezen.

Zawlocki reageerde op zijn beurt door te stellen dat de FIFA en de UEFA niets te zeggen hebben, aangezien alles is gebeurd volgens de Poolse wet. Het is volgens hem dus volkomen legaal dat hij bewindvoerder is en dat het bestuur op non-actief is gezet.

Op 30 oktober staan verkiezing voor de functie van voorzitter van de PZPN gepland. Voormalig internationals Zbigniew Boniek en Grzegorz Lato zijn twee van de kandidaten voor de vacante functie van voorzitter.

Video