Feyenoord wil stadion in eigen handen krijgen en gaat miljoenen investeren in De Kuip
Feyenoord gaat, mits aandeelhouders akkoord gaan, zijn belang in De Kuip uitbreiden naar 95 procent. Dit is mogelijk na een nieuwe aandelenuitgifte vanuit het stadion. Daarmee wordt de Rotterdamse club eigenaar van het stadion, via een eenwording van het bestuur en het stadionbestuur. De raden van commissarissen van zowel de club als het stadion zijn akkoord. De huidige aandeelhouders van Stadion Feijenoord moeten nog wel akkoord gaan met de uitgifte van extra aandelen.
© Pro Shots

In een bericht op de site schrijft Feyenoord dat het voor een totaalbedrag van bijna 3,7 miljoen euro nieuwe aandelen gaat kopen in het stadion, waarmee het belang in De Kuip naar 95 procent wordt getild. Daarnaast verplicht Feyenoord zichzelf om jaarlijks drie tot vijf miljoen euro beschikbaar te stellen voor extra investeringen in De Kuip. Dit plan heeft een totale omvang van ruim 41 miljoen. Feyenoord schat het totaal aantal aan investeringen in het stadion tot en met de zomer van 2034 op ruim 69 miljoen.
VI ging onlangs in gesprek over de financiële situatie van Feyenoord, ook De Kuip kwam toen ter sprake
Met deze intentieverklaring van Feyenoord lijkt het einde van een slepend stadiondossier in zicht. Jarenlang werd gedacht dat de Rotterdammers De Kuip ooit zouden verlaten, maar de plannen voor een nieuw stadion gingen in 2022 de prullenbak in. 'Er wordt al jaren over het stadion gesproken. Nu zijn de plannen rond, inclusief een solide financieel fundament. Met deze stap kan Feyenoord echt baas in eigen huis worden, wat goed nieuws is voor onze hele voetbalorganisatie, voor onze supporters en al onze andere partners', aldus directeur Dennis te Kloese op de clubwebsite van Feyenoord.
Duidelijk is dat De Kuip via investeringen van Feyenoord een flinke renovatie ondergaat. Dit kondigt Lilian de Leeuw, directeur van Stadion Feijenoord, aan. 'De club heeft enorme stappen gemaakt de laatste jaren. Het stadion, hoe sfeervol ook, loopt daarop achter. Dat moet snel beter. Mijn handen jeuken. Wij willen de ijzeren dame in ere herstellen en klaarmaken voor de toekomst. Feyenoord en haar supporters verdienen dat. We hebben al een tijd mooie plannen maar geen geld. Met dit voorstel lossen we dat probleem op.'
Op dit moment zijn De Kuip en Feyenoord nog twee aparte, zelfstandige bedrijven. Dit gaat veranderen als de aandeelhouders van Stadion Feijenoord akkoord gaan met de extra aandelenuitgifte. De Leeuw: 'Feyenoord doet echt enorme investeringen om onze trots, De Kuip, te herstellen en te verbeteren. In ruil daarvoor wordt Feyenoord de eigenaar van De Kuip. Ik vind dat echt fantastisch dat we de wens van club, stadion en heel veel supporters kunnen realiseren. We hebben er alle vertrouwen in dat ook onze aandeelhouders deze historische stap steunen.' Bij een akkoord van de aandeelhouders, moet de eenwording nog juridisch en administratief doorgevoerd worden. Feyenoord verwacht dat dit enkele maanden vergt.






