Feyenoord neemt award in ontvangst: 'Dat maakt deze prestatie extra bijzonder'

15Reacties

Feyenoord heeft woensdag de award voor beste grasmat van de Eredivisie in ontvangst genomen. Begin juni werd de grasmat in De Kuip voor het elfde seizoen op rij verkozen tot beste veld. En dat terwijl de omstandigheden dit seizoen zeker niet ideaal waren.

© Pro Shots

Feyenoord neemt award in ontvangst: 'Dat maakt deze prestatie extra bijzonder'

Het grasteam van Feyenoord nam de prijs woensdag in ontvangst. Jaarlijks bepalen de aanvoerders in de Eredivisie aan de hand van beoordelingen welke club de beste mat heeft liggen. Opnieuw kwam De Kuip er het beste uit. En dat was dit seizoen minder vanzelfsprekend dan in andere jaren. 'Door verschillende externe omstandigheden waren we genoodzaakt om nog een derde seizoen in te gaan met dezelfde grasmat', licht grasmeester Mario Spaans toe.

'Dat is niet gebruikelijk en dat heeft het nodige van ons gevergd. Het is daarom echt een pluim op het werk dat we wederom deze prijs hebben gewonnen.' Feyenoord zelf is dan ook trots op deze prestatie. 'Wat de prestatie extra bijzonder maakt, is dat er als een van de weinige clubs in het profvoetbal gespeeld wordt op een honderd procent natuurlijke grasmat. Terwijl veel andere clubs kiezen voor een hybride veld, houdt De Kuip vast aan puur natuur', schrijft de club.

Dat maakt het onderhoud wel complexer. 'Er is altijd meer schade aan een natuurlijk grasveld', aldus Spaans. 'Daardoor blijft het na de wedstrijd iedere keer weer een uitdaging om het veld weer optimaal te krijgen, bijvoorbeeld als het flink geregend heeft. Ik ben ontzettend trots op het team. We zetten ons elke dag opnieuw met liefde en passie in om een topmat te presenteren.'