Ferdinand verdedigt 'intelligente' Van de Beek: 'Waarom koop je hem dan?'

Praat mee!

Rio Ferdinand heeft het opgenomen voor Donny van de Beek. De voormalige topverdediger van Manchester United vindt dat Ole Gunnar Solskjaer de Oranje-international verkeerd gebruikt en te weinig kansen geeft. Ferdinand vraagt zich zelfs af waarom United de 23-jarige ex-Ajacied eigenlijk heeft gekocht.

© Pro Shots

Ferdinand verdedigt 'intelligente' Van de Beek: 'Waarom koop je hem dan?'

Van de Beek maakte zondag zijn rentree in de basis in het FA Cup-duel met Leicester City (3-1) en was met een slim overstapje betrokken bij de gelijkmaker van Mason Greenwood. Verder kon de miljoenenkoop zich echter niet onderscheiden, waardoor de Engelse media al voorzichtig voorsorteren op een vertrek in de zomer. Dat terwijl United 39 miljoen euro neertelde voor de Ajacied, een bedrag dat nog kan oplopen tot 44 miljoen.

Ferdinand zou het zonde vinden als Van de Beek alweer vertrekt, omdat hij simpelweg nog niet genoeg kansen heeft gehad. 'Ik denk zeker dat hij iets zou toevoegen aan dit team', stelt de oud-international in zijn podcast. 'Hij is iemand die kansen creëert. Als hij in de zestien komt, weet hij hoe hij de bal in het net krijgt. Maar om in de zestien te komen, moet hij op de positie van Bruno Fernandes spelen. En dat gaat niet gebeuren.'

Ferdinand vindt daarom dat Solskjaer een kans moet geven aan Van de Beek op een van de twee controlerende posities. 'Kan hij het ook vanaf de nummer 8-positie of als nummer 6? Ik denk het wel. Hij is intelligent genoeg. Ajax-spelers worden opgeleid om intelligente voetballers te zijn, ze zijn in staat op meerdere posities te spelen, hij kan dat. Alleen is het duidelijk dat United achter Bruno een steviger blok op het middenveld wil hebben.'

Van de Beek krijgt vooralsnog alleen de kans als Fernandes rust krijgt van Solskjaer, voornamelijk in de Engelse bekertoernooien. Op de controlerende posities geeft de manager de voorkeur aan Fred, Nemanja Matic, Scott McTominay en Paul Pogba. Ferdinand snapt die afweging, omdat het ontlasten van de verdediging niet de grootste kwaliteit van Van de Beek is. 'Maar dan dringt zich de vraag op: waarom koop je hem dan?'

En dus heeft Ferdinand een beetje te doen met Van de Beek. 'Dit is niet wat hem is beloofd. Ik leef in dat opzicht met hem mee.' En zeggen dat de ex-Ajacied zijn kansen niet pakt, vindt hij ook niet fair. 'Het maakt niet uit wie je bent, als je alleen hier en daar wat minuten mag spelen, kan je niet presteren. Ik denk niet dat het fair is om te zeggen dat hij niet presteert, want hij is niet in de positie gebracht om te kunnen presteren.'

Ferdinand zou daarom wel willen weten welk plaatje Van de Beek heeft voorgeschoteld gekregen van de club toen hij afgelopen zomer besloot om Ajax, waar hij verzekerd was van een basisplaats, te verlaten voor United. 'Ik leef echt met hem mee. Ik zou het wel interessant vinden om te horen wat hem is verteld gedurende dat proces. Want gezien het gebrek aan kansen, denk ik niet dat hij was gekomen als hij dit had geweten.'