
FC Twente: terugkerend euvel en doorbrekende back
John van den Brom leed zaterdagavond zijn eerste puntenverlies met FC Twente, maar na de 3-3 bij NEC telde hij zijn zegeningen. De vele tegengoals baren de trainer wel zorgen. Opsteker was het spel van linksback Mats Rots.
In een wedstrijd die pas laat ontbrandde en waarin vloeiende aanvallen schaars bleven, waren er aan de kant van FC Twente twee hoogtepunten in offensief opzicht. Er was de aanloop naar de 0-1, met een splijtende inspeelpass van Robin Pröpper op Ramiz Zerrouki, die zichzelf knap vrijspeelde en Ricky van Wolfswinkel wegstuurde. De spits werd neergehaald door Ahmetcan Kaplan en zette zijn ploeg vervolgens vanaf de stip op voorsprong. Het mooist was de 1-2. NEC verloor in de 56ste minuut de bal op het middenveld, waarna Ramiz Zerrouki, Kristian Hlynsson en Mats Rots elkaar vonden in een snel driehoekje. Laatstgenoemde bewees zijn waarde als aanvallend ingestelde linksback. Passte naar Sondre Ørjasaeter, spurtte zelf door naar voren en kreeg de bal perfect teruggespeeld van de Noorse vleugelspeler. Rots bewaarde het overzicht en klopte NEC-doelman Gonzalo Crettaz in de korte hoek. Na afloop is hij ook kalm, verhalend over zijn eerste doelpunt in het shirt van FC Twente. ‘Ik denk dat de keeper gokte dat ik in de verre hoek zou schieten’, zegt de international van Jong Oranje. ‘Daardoor liet hij een gat vallen. Het was een moeilijke hoek, maar ik zag de ruimte en schoot de bal door zijn benen.’ Tevreden knikje. ‘Mooie goal.’