FC Groningen dolblij met Zawada: 'Dat is gewoon een beest'
FC Groningen zat al vrij ruim in de spitsen, maar besloot toch om Oskar Zawada er nog bij te halen. Dick Lukkien legt uit waarom.
© Pro Shots

Zawada kwam deze zomer over van RKC Waalwijk en maakte zaterdag, in de oefenwedstrijd tegen NEC, zijn eerste minuten in het shirt van FC Groningen. Scoren deed hij nog niet: Bini Willumsson maakte de goal voor Groningen in de 1-2 nederlaag. Willumsson is sowieso goed op schot tijdens de voorbereiding en staat al op tien doelpunten.
Qua type valt de IJslander redelijk te vergelijken met Zawada. Dat vindt ook Lukkien. 'Maar ik vond dat we nog een concurrent moesten halen voor Bini', legt de coach uit. 'Bini en Oskar zijn soortgelijke spelers, die het met elkaar zullen moeten uitvechten. De kwaliteiten van Oskar staan voor mij in ieder geval buiten kijf, want dat is gewoon een beest. Hij kan een bal vasthouden, zorgt ervoor dat je verder kan spelen en kan zelf een doelpunt maken. Dat maakt hem een hele interessante speler voor ons.'
Zawada was de tweede zomeraanwinst voor FC Groningen, na Twente-huurling Younes Taha, en inmiddels is ook Tyrique Mercera van SC Cambuur erbij gekomen als nieuwe rechtsback. De prioriteit ligt nu bij het vinden van een nieuwe centrale verdediger en een defensieve middenvelder.
Mocht er na het versterken van die posities nog geld in het potje zitten, dan hoopt Lukkien nog op een "verschilmaker" voorin. Dan zal er vooral gekeken worden naar een vleugelaanvaller die wellicht ook in het centrum kan spelen. Luciano Valente één op één vervangen: dat lijkt niet te gaan gebeuren.
Naast Zawada maakte zaterdag ook Thom van Bergen zijn eerste speelminuten van de voorbereiding. Na afloop stond de jeugdinternational VI te woord:






