Ook FA start onderzoek naar Spygate: manager Southampton wacht fikse straf
De FA gaat een onderzoek starten naar Southampton. Dat heeft alles te maken met de veelbewogen zaak Spygate. Southampton werd al uit de play-offfinale gezet en er wacht manager Tonda Eckert hoogstwaarschijnlijk een fikse straf.
© Pro Shots

Southampton tekende nog wel een beroep aan tegen het besluit om Southampton uit de finale te zetten, maar dat werd op woensdagavond verloren. Daardoor gaat de finale tussen Hull City en Middlesbrough zaterdagmiddag.
Voor Southampton kunnen er nog grotere sancties volgen. Eerst werd al bekendgemaakt door de Football League dat er in het volgende seizoen met een puntenmindering (-4) wordt gestart, maar ook de FA gaat nu een eigen onderzoek doen. De Football League mag een straf opleggen aan clubs, terwijl de FA ook individuen sancties mag opleggen. Middlesbrough had ontdekt dat een stagiaire van Southampton in de bosjes informatie had verzameld door te spioneren bij de training. Dit was overigens niet de eerste keer dat het gebeurde, want het kwam dit seizoen al twee keer eerder voor bij andere clubs.
De club uit het zuiden van Engeland staat daarom nog een roerige periode te wachten. De spelers zouden namelijk zeer ontevreden zijn over de gang van zaken binnen de club en met name door het mislopen van bakken met geld, zo wordt er gemeld in de Engelse media. De strijd om het derde promotieticket is naar schatting meer dan 200 miljoen euro waard vanwege de tv-contracten in de Premier League. Ook de trainer van The Saints, Eckert, kan zich opmaken voor een behoorlijke straf van de FA. De afgelopen dagen wordt er veel gespeculeerd over het ontslag van de 33-jarige Duitse manager.









