Ex-Heerenveenspeler maakt het lekker laat na historische landstitel met Aarhus

Update: 11 mei 2026 om 18:49
1Reacties

Het Deense AGF is voor het eerst sinds 1985 kampioen van Denemarken geworden. Een uitzege bij Brøndby was zondag voldoende om niet meer ingehaald te kunnen worden. Na thuiskomst uit Kopenhagen werden de bloemetjes in Aarhus stevig buiten gezet. Ook hoofdtrainer Jakob Poulsen (ex-SC Heerenveen) liet zich niet onbetuigd.

© Pro Shots

Ex-Heerenveenspeler maakt het lekker laat na historische landstitel met Aarhus

Een stukje duiding: AGF was na de reguliere competitie al de koploper in Denemarken. Vanaf februari speelden de zes hoogst geklasseerde ploegen hun eigen competitie, en AGF was ook daarin de beste. Zodoende is de club één speelronde voor het einde al zeker van het kampioenschap. De bijnaam van de stad – Smilets By ('De Lachende Stad') - werd zondag volop bewaarheid.

Voor coach Poulsen werd het een latertje in Aarhus, in de tweede stad van Denemarken is het op grond van zijn grote studentenpopulatie ook op zondagavond gezellig. 'We hebben het samen gevierd met alle supporters, zo moet het ook. Ik was om half vijf 's nachts thuis, volgens mij, en net werd ik wakker met een brede grijns', zo vertelde Poulsen op the day after aan het Deense voetbalmedium Bold.

Poulsen werd in januari 2006 verkocht aan SC Heerenveen. Na 2,5 jaar in Friesland keerde de Deen terug naar zijn thuisland, en naar AGF. In 2020 beëindigde de 35-voudig international zijn carrière, waarna Poulsen zich richtte op een trainersloopbaan. Afgelopen zomer plukte AGF hem weg bij zijn eerste club Viborg, en dat bleek een gouden zet. In Poulsens eerste seizoen op de bank in Aalborg werd hij meteen kampioen.