Esselink durft tijdens sprookjescarrière zelfs nóg verder te dromen
Als jeugdspeler van De Graafschap scheurde Bert Esselink eerst de kruisband in zijn ene knie en toen hij daar na maandenlang revalideren eenmaal van hersteld was, sloeg het noodlot toe in de andere knie. Een profcarrière leek er niet voor hem in te zitten, maar inmiddels droomt Esselink zelfs van de Premier League.
© Pro Shots

Esselink speelt sinds kort voor Dundee United, waarmee hij vrijdag oefende tegen PEC Zwolle. De inmiddels 25-jarige verdediger kwam via een enorme omweg bij de Schotse club terecht. 'Iedereen volgt zijn eigen pad door de voetbalwereld en ik heb wel wat bijzondere jaren achter de rug, inderdaad. Met eerst drie jaar op Cyprus, vervolgens twee jaar in Polen en nu een nieuw avontuur in Schotland, wordt het verhaal ook steeds bijzonderder. En ik ben blij met hoe het gaat.'
Als het aan Esselink ligt, is de Schotse competitie niet het eindstation. 'Ik droom van de Premier League. Mijn stap naar Schotland brengt me daar weer iets dichterbij, ook vanwege de Brexit en de hele situatie die daar is ontstaan, maar ik weet natuurlijk dat het nog steeds een lange weg is. Dat niveau, daar ga je niet zomaar komen. Misschien wordt het ook wel een heel lastig verhaal om in die Premier League terecht te komen, maar je moet er wel voor gaan, en dan net de juiste kansen krijgen of net de juiste wedstrijden heel goed spelen. Het is van veel afhankelijk, en als alles nét even goed valt, dan is het mogelijk. Je weet nooit hoe het kan lopen.'
Maar eerst richt Esselink zich volledig op Dundee United, dat afgelopen seizoen als vierde eindigde. 'Spelen tegen Celtic en Rangers: daar kijk ik natuurlijk ontzettend naar uit. Ik ben in de afgelopen jaren steeds een stapje omhoog gegaan, en dat waren dan wel misschien geen reuzenstappen, maar je komt wél steeds wat hoger op de ladder. Nu is het maar net de vraag hoe ver je bent op die ladder en hoeveel hoger je nog kan klimmen. Maar dat ik hier al ben gekomen, maakt me heel erg blij. Dit is wat ik altijd ambieerde en het is me toch maar mooi gelukt. Dat is zeker iets wat me trots maakt, ja.'
Afgelopen vrijdag speelde Esselink met Dundee United, dat binnenkort uitkomt in de voorronde van de Conference League, tegen PEC Zwolle. Lees hier het uitgebreide verslag van die avond.






