Engelse media schrikken van Manchester Derby: 'Zelfs de VAR heeft gezapt'
De bloedeloze Manchester Derby (0-0) maakte eens te meer duidelijk dat er veel moet veranderen in het rode en blauwe deel van Manchester. Waar voor City een renovatie van de selectie waarschijnlijk voldoende is, zit het probleem bij United volgens Engelse media dieper.
© Pro Shots

'Mensen reizen hiervoor, stappen op vliegtuigen, proppen vloeistoffen in flesjes van 100 milliliter, staan in de rij bij een paspoortcontrole, boeken taxi's en hotels, zetten hun wekker om half vijf 's ochtends, ze kijken hier dagen naar uit, maar zelfs de VAR moet tussendoor hebben gezapt', vatte The Guardian de slaapverwekkende Manchester Derby treffend samen.
De Engelse krant vond United niet eens zo slecht spelen, 'afgezet tegen de kwaliteit van hun spelers'. 'Want die blijven slecht. Ze creëerden meer, schoten meer, wilden het meer. Rúben Amorim bracht Mason Mount voor Manuel Ugarte om de wedstrijd open te breken, niet om in het slot te gooien. Dit zag er niet uit als een ploeg die vier punten achter staat op Brentford.'
Toch moet er veel veranderen bij United, meent The Guardian. Amorim heeft niet alleen nieuwe spelers nodig, binnen de club is ook een omslag nodig. Eentje waarin commercie niet langer belangrijker is dan het vermaak van de eigen supporters, die zondag opnieuw hun onvrede duidelijk maakten met spandoeken waarop ze om het vertrek van de Glazer-familie riepen.
Transferbeleid
Amorim blijft ondertussen stug volhouden dat het er volgend seizoen 'heel anders zal uitzien bij United' en dat de club komende zomer belangrijke spelers wil aantrekken om weer koers te zetten richting de top van de Premier League. De BBC ziet daar meteen een probleem. 'Het transferbeleid van United zal in de zomer een stuk beter moeten zijn dan het veldspel van dit seizoen.'
Volgens de omroep moeten er praktisch in elke linie nieuwe spelers bijkomen. Ook analyticus Gary Neville stelde bij Sky Sports dat United op zijn minst 'vijf nieuwe spelers nodig heeft'. En dat is dan nog maar het begin. 'De drie spelers voorin zijn niet goed genoeg en de wingbacks ook niet. Ze moeten hem vijf spelers geven die wel goed genoeg zijn om het systeem te spelen dat hij wil.'
Van Gaal
Nu moet Amorim te veel concessies doen aan zijn speelwijze. 'Ik snap waarom hij terug is gegaan naar een laag blok, dat hebben we ook gezien bij José Mourinho, Ole Gunnar Solskjaer en Erik ten Hag. Sinds Sir Alex Ferguson domineerde alleen Louis van Gaal wedstrijden met balbezit, dat is echt een probleem. De aanvallers zijn niet goed genoeg, ze zullen slim aankopen moeten doen.'
Sowieso is het transferbeleid de laatste jaren niet echt gelukkig geweest, ziet Neville. 'United heeft spelers laten gaan, die het beter zouden doen dan de huidige spelers die voorin staan. Ik kan er met Anthony Elanga, Marcus Rashford, Danny Welbeck en Scott McTominay zo vier opnoemen. Ik zeg niet dat zij de oplossing zijn, maar hun vervangers hebben ook het niet vereiste niveau.'






