Emoties lopen hoog op in 'spy-gate': woedende manager en geraakt 'slachtoffer'

16Reacties

De emoties liepen hoog op na de halve finale in de play-offs om promotie naar de Premier League tussen Southampton en Middlesbrough. Beide managers waren duidelijk nog in de ban van 'spy-gate'. De één liep opnieuw boos weg op de persconferentie, de ander vocht tegen de tranen.

© Pro Shots

Emoties lopen hoog op in 'spy-gate': woedende manager en geraakt 'slachtoffer'

Southampton plaatste zich dinsdagavond ten koste van Middlesbrough voor de finale van de play-offs. Het duel stond vanaf minuut één onder hoogspanning. Niet alleen wegens de hoge sportieve belangen, maar ook door een spionage-incident in aanloop naar de wedstrijd. Iemand van Southampton zou hebben gespioneerd tijdens de trainingen van Middlesbrough. Er loopt inmiddels een onderzoek.

Na afloop was Middlesbrough-manager Kim Hellberg zichtbaar aangedaan. Met een brok in de keel stond hij de pers te woord. Of hij Southampton-manager Tonda Eckert nog heeft gesproken? 'Ik heb hem helemaal niets te zeggen. Als we die man (de vermeende spion, red.) die ze vijf uur hadden laten rijden niet hadden gepakt, dan zou je hier zitten en zeggen "goed gedaan", misschien wat betreft de tactische aspecten van de wedstrijd, en zou ik naar huis gaan met het gevoel dat ik gefaald heb.'

'Dit heeft mijn hart gebroken, gezien alles waar ik in geloof en waar ik voor sta. Het maakt me niet uit of er in andere landen andere regels gelden. We brengen al die tijd door weg van onze familie, al onze coaches proberen op een eerlijke manier een wedstrijd van die omvang te winnen… Ik vind het absoluut verschrikkelijk... Het is schandalig gedrag.'

Bij het persmoment van Eckert sloegen de emoties de andere kant op. De Duitser liep – net als op de vorige persconferentie – boos weg. 'Ik vind dat iedereen het recht heeft om zijn mening te uiten. Dat heeft hij (Hellberg, red.) gedaan. Het enige wat ik kan zeggen, is dat ik er ook iets over zal zeggen, maar het is nu niet het juiste moment. We begrijpen de ernst van de zaak. Dat is alles wat er nu over te zeggen valt.' Toen Eckert vervolgens de vraag kreeg of hij een valsspeler is, vertrok hij per direct. 'Hartelijk dank, toon wat respect, dat is alles wat we vragen. Goed gedaan', waren de afsluitende woorden van de persvoorlichter.