Een jaar voor het WK in eigen land staan de VS er ronduit beroerd voor

19Reacties

Een jaar voor het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico staat de ploeg van Mauricio Pochettino er allesbehalve florissant voor. De VS verloren in de nacht van dinsdag op woensdag met ruime cijfers van Zwitserland en zitten in een beroerde fase. De eerste alarmbellen gaan al af.

© Pro Shots

Een jaar voor het WK in eigen land staan de VS er ronduit beroerd voor

Als nummer zestien op de FIFA-wereldranglijst zouden de Verenigde Staten (heel) voorzichtig als een van de outsiders voor het WK gezien kunnen worden. Wie de nationale ploeg de afgelopen periode echter een beetje heeft gevolgd, weet dat een sterk eindtoernooi absoluut niet in de lijn der verwachting ligt. De VS verloren tegen Zwitserland voor de vierde keer op rij. Na nederlagen tegen Panama, Canada en Turkije volgde een zeer pijnlijke ontmoeting met de Zwitsers.

In de eerste helft werden de VS volledig overklast door Zwitserland, nota bene de nummer twintig van de wereld. Na 35 minuten stond het 0-4 door goals van Dan Ndoye, Michel Aebischer, Breel Embolo en Johan Manzambi. In Amerika werd nog niet zo lang geleden gesproken over de meest talentvolle generatie ooit, die misschien weleens wat kon laten zien op het toernooi in eigen land. Nu werd er voor het eerst sinds 2007 weer eens vier keer op rij verloren.

'De VS zijn vernederd door Zwitserland', schreef The Athletic. 'Dit voelde als het laagste punt van de nationale ploeg sinds het zich acht jaar geleden niet wist te kwalificeren voor het WK van 2018, toen het verloor van Trinidad & Tobago, de nummer laatst in de poule. Natuurlijk waren de omstandigheden anders. Pochettino miste tien spelers, maar hij ging te ver door met zijn wisselingen. De Amerikanen gaan met een nare nasmaak naar de Gold Cup. Dit was een enorme klap voor een team dat al aan de grond zat. De situatie voelt nog steeds somber aan.'

Niet zo goed als gedacht
'Als Pochettino de verwachtingen wilde verlagen, is zijn missie geslaagd', aldus Forbes. 'Zelfs rekening houdend met alle afwezigen, zag het er verontrustend uit. Als het echt ergens om ging, was Zwitserland in de tweede helft wellicht nog meedogenlozer geweest. Dit was misschien wel de ergste nederlaag tot nu toe onder stermanager Pochettino. En te midden van de woede en het ongeloof groeit misschien ook het besef onder de Amerikaanse fans dat de generatie spelers waarvan we ooit dachten dat ze uniek getalenteerd waren, eigenlijk helemaal niet zo goed is.'

De Argentijn zelf stak na afloop op de persconferentie hand in eigen boezem. 'Ik houd er niet van om excuses te verzinnen. Ik ben hier de schuldige', zei Pochettino. 'Als je me wilt bekritiseren, ga je gang. De basisopstelling is mijn verantwoordelijkheid. We wilden spelers minuten geven, maar dat kan natuurlijk ook de verkeerde kant op vallen. Deze beslissing werkte niet, dan moet je kritisch op jezelf zijn.' Bij de VS stond Paxten Aaronson in de basis en speelde Malik Tillman de tweede helft.