'Ik zou meer wedstrijden winnen dan Amorim'
Sean Dyche is niet bepaald onder de indruk van de prestaties van Rúben Amorim bij Manchester United. De voormalige manager van Watford, Burnley en Everton beweert zelfs dat hij met United meer wedstrijden zou winnen dan Amorim nu doet.
© Pro Shots

Amorim verliest meer dan de helft van zijn Premier League-duels. Zondag opende Manchester United het seizoen met een nieuwe nederlaag, ditmaal tegen Arsenal. De nu clubloze Dyche is onverbiddelijk voor Amorim. 'Ik ga hier misschien kritiek op krijgen, maar ik wed dat ik met mijn 4-4-2-systeem meer wedstrijden zou winnen dan Amorim', vertelde hij in de podcast Not Tippy Tappy Football.
'Mensen blijven maar praten over de filosofie van Amorim, maar die werkt niet bij United. Je kunt het vijf tot tien wedstrijden de kans geven, maar als het na twintig wedstrijden nog steeds niet lukt, dan werkt het duidelijk niet. Aan de ene kant vind ik de volharding prijzenswaardig, want bij Manchester United staat iedereen onder een enorme druk. Aan de andere kant zou hij zo'n situatie normaal gesproken niet overleven. Amorim heeft meer tijd gehad dan de meesten.'
Toch weet ook Dyche dat het tij kan keren. Dat zag hij bijvoorbeeld bij Pep Guardiola in dienst van Manchester City, al moet je dan wel over adaptief vermogen beschikken. 'In zijn eerste seizoen voerde hij veel wijzigingen door in de selectie, speelde hij met verschillende systemen en eindigde hij dertien punten achter de koploper. Als hij bij Real Madrid had gezeten, was hij ontslagen. Maar hij leerde zijn lesje en won het seizoen daarop de Premier League.'





