Duitse doelvrouw in zak en as na mislopen finale: 'Dit is mijn schuld'
De Duitse doelvrouw Ann-Katrin Berger zit in zak en as na de uitschakeling tegen Spanje in de halve finale van het EK voor vrouwen. De 34-jarige keeper liet in de tweede helft van de verlenging een bal vanuit schier onmogelijke hoek binnengaan. Zij neemt de volledige verantwoordelijkheid voor de eliminatie op zich.
© Pro Shots

Sommigen waren zich voorzichtig al mentaal aan het voorbereiden op de strafschoppenserie toen Aitana Bonmatí Spanje vanuit het niets tien minuten voor tijd naar de finale schoot. Ze leek de bal voor te geven, maar in plaats daarvan verschalkte ze Berger in de korte hoek. 'Ja, ik neem de schuld volledig op me', reageerde de geëmotioneerde Berger na afloop voor de camera van de ARD.
'Ik had zoveel reddingen kunnen maken als ik wilde, maar deze had ik gewoon moeten hebben. Daarom ben ik des te teleurgestelder, hier baal ik zo ontzettend van. Voor het team, niet eens voor mezelf, want ze hebben echt alles gegeven. Natuurlijk is de teleurstelling dan groot, we hebben er alles aan gedaan. Eén klein foutje, één moment niet opletten en het is klaar. Dat is zuur.'
Zuur, dat is het juiste woord. Uitgerekend Berger ging in de fout, misschien wel dé Duitse uitblinker van dit toernooi. Zij is de doelvrouw met de meeste reddingen (twintig) van alle keepers op het EK. Een ronde eerder ging ze nog de wereld over met een wereldredding tegen Frankrijk, waarna ze ook nog de held werd in de strafschoppenserie. Nu stoot Spanje door naar de finale. Daarin is het Engeland van Sarina Wiegman de tegenstander.
Bij Spanje hadden ze al gezien dat Berger te kloppen was in de eerste hoek, verklapte Bonmati na afloop. 'We hadden de tegenstander bestudeerd en gezien dat Berger de eerste paal bij voorzetten soms openliet', aldus de sterspeelster, die voor het toernooi nog even in het ziekenhuis werd opgenomen met een infectie.
Bondscoach Montse Tomé had haar spelers inderdaad gewezen op de zwakke plek van Berger. 'We moesten af van het gevoel dat ze alles pakte. We zagen dat ze soms de eerste paal vrij liet. Gelukkig doen onze spelers precies wat we hen vertellen. Het is de eerste keer dat we Duitsland verslaan, we staan in de EK-finale. Ik ben heel blij.'






